لینک های دسترسی

Breaking News

ازبکستان: از روند صلح افغانستان حمایت می‌‎کنیم


هفتمین کنفرانس گفتگوهای امنیتی ولایت هرات با حضور نمایندگان پانزده کشور و مقام‌های دولتی تحت عنوان " بحران افغانستان، علل و راهکارها" روز جمعه (۴ عقرب) در شهر هرات برگزار شد.

عصمت الله ارگاشیف، نماینده خاص ازبکستان در این نشست گفت که سیاست کشورش بر ایجاد صلح در منطقه متمرکز است و از گفتگوهای صلح افغانستان نیز حمایت می‌کند.

آقای ارگاشیف افزود که رئیس جمهور ازبکستان می‌خواهد در تأمین صلح و ثبات در افغانستان همکاری نمائید و با تطبیق پروژه‌های بزرگ، این کشور را به پل ارتباطی آسیا مبدل کنند.

به گفته آقای ارگاشیف، وصل خط آهن حیرتان - مزارشریف با خط آهن هرات - خواف و مرتبط ساختن شبکه برق افغانستان به شبکه برق آسیای میانه از اهداف مقام‌های ازبکستان است.

همچنان به گفته این مقام‌ ازبکستان، کشورش قصد دارد که از مسیر افغانستان و بندر چابهار، کشورهای آسیای میانه را به آبهای آزاد وصل کنند.

رنگین دادفر اسپنتا، مشاور پیشین شورای امنیت ملی افغانستان در این نشست، نقش ازبکستان را در همکاری‌های منطقوی مهم خواند و گفت که این کشور می‌تواند افغانستان را در تأمین صلح کمک کند.

هفتمین دور کنفرانس بین‌المللی گفتگوهای امنیتی هرات از سوی انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان در قلعه اختیارالدین خان ولایت هرات برگزار شد و تا روز شنبه (۵ عقرب) ادامه می‌یابد.

در این کنفرانس بیش از صد مقام دولتی و امنیتی، چهره‌های سیاسی و نمایندگان و کارشناسان ۱۵ کشور و سازمان بین‌المللی شامل نمایندگان ایران، ازبکستان، هندوستان، پاکستان، ایالات متحده، ترکیه، ترکمنستان، ناوری، هالند، انگلستان و سریلانکا اشتراک کرده اند.

XS
SM
MD
LG