لینک های دسترسی

Breaking News

جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکیلیکس در لندن بازداشت شد


جولیان آسانژ پس از بازداشت
جولیان آسانژ پس از بازداشت

پولیس لندن جولیان آسانژ، بنیانگذار وبسایت افشاگر ویکیلیکس را بازداشت کرده است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده است که آقای آسانژ به دلیل خودداری از حضور در محکمه بازداشت شده است.

بنیانگذار ویکیلیکس پس از نشر اسناد محرم نظامی و دپلوماتیک حکومت ایالات متحده، در سال ۲۰۱۲ از ترس بازداشت و استرداد به امریکا، به سفارت اکوادور در بریتانیا پناه برد و تا کنون در آنجا به سر می‌برد.

لنین مورینو، رئیس جمهور اکوادور در یک پیام ویدیویی در تویتر گفته است که حکومت آن کشور به دلیل اینکه آقای آسانژ مکررا کنوانسیون‌های بین المللی را نقض کرده است، درخواست پناهندگی وی را لغو کرده است.

پولیس لندن گفته است که آقای آسانژ در قرارگاه مرکزی پولیس لندن در بازداشت به سر برده و تا زمان جلسۀ محکمه که به زودی برگزار می شود، در آنجا نگهداری خواهد شد.

ویدیوهایی که در انترنت نشر شده است، نشان می‌دهد که پنج یا شش مرد که لباس ملکی به تن دارند، آقای آسانژ را از ساختمان سفارت اکوادور در لندن بیرون کرده و سوار موتر می‌کنند.

جولیان آسانژ از سال ۲۰۱۲ تا کنون در سفارت اکوادور در لندن پناه برده بود
جولیان آسانژ از سال ۲۰۱۲ تا کنون در سفارت اکوادور در لندن پناه برده بود

مقام‌های پولیس لندن گفته اند که پس از لغو درخواست پناهندگی آسانژ، سفیر اکوادور در لندن از پولیس خواست تا به بازداشت او اقدام کنند.

جرمی هنت، وزیر خارجۀ بریتانیا ضمن قدردانی از رئیس جمهور اکوادور در یک پیام تویتر نوشته است که آسانژ "قهرمان نیست و هیچ کسی بالاتر از قانون نیست".

بازداشت بنیانگذار ویکیلیکس درست یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که وبسایت یاده شده، حکومت اکوادور را به "عملیات گستردۀ جاسوسی" علیه آسانژ متهم کرد.

در واکنش به بازداشت آسانژ، ویکیلیکس با نشر بیانیه‌ای در تویتر، لغو درخواست پناهندگی آسانژ از سوی اکوادور را" غیرقانونی و نقض قوانین بین المللی" عنوان کرده است.

XS
SM
MD
LG