لینک های دسترسی

Breaking News

روز نامه هاي واشنگتن پوست و نيويارک تايمز در ارتباط به خشونت هاي که بين مسلمانان شيعه و سني بروز کرد.


روز نامه واشنگتن پوست از کابل گزارش ميدهد که در خشونت هاي فرقه اي که مصادف با روز عاشورا بود ، روز پنجشنبه لااقل ۳۴ نفر در افغانستان و پاکستان کشته شدند و بيش از ۱۳۰ تن ديگر مجروح گرديدند.

در عراق ، براي بار اول بعد ازسقوط صدام حسين ، ياد بود از روز عاشورا،بدون خشونت انجام يافت. در افغانستان ،که تقريبا هشتاد فيصد نفوس سني مذهب دارد ، و خشونت هاي فرقه اي بسيار کمتر رخ ميدهد ، لااقل سه نفر کشته شده و بيش از صد تن ديگر زماني مجروح گرديدند که برخورد بين مسلمانان شيعه مذهب و سني مذهب در شهر هرات ، صورت گرفت.

روز نامه واشنگتن پوست از محمد ايوب سالنگي ، قوماندان امنيه ولايت هرات نقل قول ميکند که جنگ زماني اغازگرديد که در حدود سيصد مظاهره کننده جوان سني مذهب داخل يک مسجد مسلمانان شيعه مذهب شده ، و نماز گذاران را ، که براي مراسم ياد بود از روز عاشورا جمع شده بودند ، به سوختاندن يک پارچه تکه اي که بروي ان اسم حضرت عمر ،خليفه دوم اسلام نوشته شده بود ، متهم کردند.

در نتيجه نزاع در گرفت و هردو جانب از دنده چوب.سنگ و تفنگ استفاده کردند. و قرار گزارش ، بم هاي دستي نيز بر جمعيت پرتاب گرديد. دوصد عسکر افغان تعبيه گريد و قواي امنيتي براي خاموش ساختن خشونت ، شليک هوائي کردند.

روز نامه واشنگتن پوست به نقل قول از قوماندان امنيه به ادامه مي نويسد که مقامات تحقيق ميکنند که چطور مظاهره کنندگان سني مذهب تواستند به سرعت سازمان يابند. وي گفت ، در اين کار حتما ديگران دست دارند.

حامد کرزي ، رئيس جمهور و رهبران ديني در افغانستان خواستار ارامش شده اند و يک هئيت مرکب از علماي دين شام پنجشنبه از کابل به هرات اعزام گرديد تا در تخفيف تشنجات در هرات بکوشد.

روز نامه واشنگتن پوست از مولوي عنايت الله بالغ،يک عا لم ديني سني مذهب نقل قول ميکند که شيعه و سني بنده يک خدا و پيرو يک قران اند و اختلاف نظر جزئي که موجود است بايد روي با شيعه ها مباحثه شود ، و ايجاب نمي کند از طريق اين نوع جنگ و نزاع حل گردد.

کارلو تا گال وسلمان مسعود ، خبر نگاران روز نامه نيويارک تايمزنيز در باره نزاع فرقه اي از لشکر گاه و اسلام اباد گزارش ميدهند.

روز نامه مي نويسد: خشونت روز پنجشنبه در پاکستان و افغانستان زماني بروز کرد که مسلمانان شيعه مذهب مراسم عاشورا را برگزار کرده بودند. دراثر يک بم گذاري انتحاري در شمال غرب پاکستا ن ۲۳ نفر کشته شده و ده ها تن ديگر مجروح گرديدند.

روز نامه نيو يارک تايمز خاطر نشان ميسازد که حملات فرقه اي،بشمول حمله بر مساجد در پاکستان رخ داده است ،ولي چنين يک بر خورد در شهر هرات افغانستان که بطور عنعنوي مردم با مدارا ومتحمل هستند، غير منتظره بود.

روز نامه اظهار عقيده ميکند که اين حادثه يک لطمه ديگر به کشوريست که با حملات دهشت افگني ،شورش هاي محلي روزافزون و تظاهرات قهر الود روزي هاي اخير به خاطر نشر کاريکاتور هاي پامبر اسلام، مبارزه دارد.

XS
SM
MD
LG