لینک های دسترسی

Breaking News

اسپوتنیک اولین ماهواره یا به عبارتی اولین آله ساخت انسان است که در مدار زمین قرار گرفت


اسپوتنیک اولین ماهواره یا به عبارتی اولین آله ساخت انسان است که در مدار زمین قرار گرفت.

در چهارم ماه اکتوبر 2007 پرتاب این ماهواره فضایی پنجاه ساله می شود.

. سپوتنیک یک آله مدور خرد، ساخت روسیه بود که چهار آنتن و یک فرستنده برای مقاصد استفاده از یک ماهواره به فضا پرتاب شد.

شوروی سابق پنجاه سال قبل این ماهواره را به فضا پرتاب کرد. پرتاب موفقانه اسپوتنیک شگفت حاکمان شوروی سابق و جهان را در پی داشت.

پرتاب این شی به فضا یک پیشرفت خارق العاده علمی بود اما شگفت اینجا است آنهایی که به این موفقیت دست یافتند این دانش را برای تسخیر فضای خارجی زمین به کار نبردند.

در تاریخ چهارم اکتبر سال 1957 یک راکت از منطقه ی"تیورا تام" به فضا پرتاب شد که همان مرکز فضایی بایکینور امروزی روسیه در قزاقستان است.

اسپوتنیک یک آله از جنس فلزآلومنیومی براق، توپ مانند به ضخامت 58 سانتی متر و به وزن 83 کیلو گرام بود که به فضا فرستاده شد.

وسایل الکترونیکی گیرنده در زمین صدای زیگنال آن را که از مدار بیضی شکل اطراف کره زمین گذشت ثبت کردند.

رسانه های جمعی شوروی سابق با سربلندی صریح از پرتاب این ماهواره به فضا، پیروزی شوروی سابق را درعرصه دانش و تکنالوجی اعلان کردند.

تیتر و سرخط اخبار جهان نیز با شگفت ساخت و پرتاب ماهواره اسپوتنیک را منعکس کردند.

اما نکته جالب در اینجا است که اسپوتنیک یک چاره اندیشی برای پروژه نظامی شوروی سابق بود تا اینکه برای اهداف علمی!

آناتولی پرمینوف ، آمر فعلی آژانس فضای روسیه که در آن زمان متعلم صنف 9 بود می گوید این رویداد تصمیم او را تحت تاثیر قرار داد تا او نیز یک دانشمند در رشته راکت شود.

آناتولی پرمینوف گفت " این جشن بزرگی بود هنوز هم بیشتر از 90 درصد آنچه را که رخ داده بود تمجید نمی کردند با این حال یک خوشحالی وجود داشت که من امروز آن را در وجودم احساس می کنم."

بوریس چیرتوک 96 ساله یکی از شرکت کنندگان پرتاب اسپوتنیک است. او معاون سرگی کورولیف ، رییس طراحی راکتهای ساخت شوروی سابق بود. او گفته است آنهایی که در پرتاب این ماهواره دخیل بودند نیز مساویانه با عکس العمل جهان شگفت زده بودند.

بوریس چیرتوک گفت:"صادقانه بگویم ، برای ما آن موفقیت خوشایند و غیر قابل انتظار بود اما طبیعتا یک خوشحالی بزرگ به ما داد."

چیرتوک می گوید اتحاد جماهیر شوروی سابق در واقع انکشاف یک موشک بالستیک بین القاره یی را در نظر داشت تا در برابر تهدیدهای قابل ملاحضه ذروی امریکا مقابله کند.

چیرتوک می گوید اما پرتابهای آزمایشی انفجار را نشان می داد یا به عبارتی لایه های متراکم فضا نوک موشک را از هم متلاشی می کرد.

او می گوید رییس او "سیرگی کورولیف" از جمله ی معدود آرزومندان برنامه موشکی بودند که به اکتشافات فضایی علاقمند بود نه به اکتشافات نظامی. کورولیف استدلال می کند نوک ماهواره اسپوتنیک با مشکل تراکم فضا مواجه نخواهد شد زیرا به فضا برنمی گردد. چیروتیک می گوید"

رهبری سیاسی ما شامل صدر اعظم نیکیتا خوروشچوف باورداشت که اتحاد شوروی نباید عقب نماند.

"ما می بایست نشان می دادیم که سیستم سوسیال مزیت های زیاد به خود را نسبت به سیستم امریکا دارد به این ترتیب بود که او پرتاب ماهواره ساده اسپوتنیک را تصویب کرد."

چیرتوک می گوید پرتاب اسپوتنیک تلاش تیمی تقریبا یک هزار نفر بود که پنجاه سال در خفا کار کردند.

بنابراین به نظرمی رسد اولین آله ساخت انسان در مدار زمین، در نتیجه یک پروژه نظامی توسط دانشمندان، انکشاف یافته است که سوق سیاسی داشته و از سوی تعدادی ازآروزومندان اداره می شده است.

XS
SM
MD
LG