لینک های دسترسی

Breaking News

منشی عمومی ناتو: مروری بر عمل کرد های ناتو و چالش های قوای آن در افغانستان


یاپ دی هوپ اسکفر منشی عمومی پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو در سفر خود به ایالات متحده و پس ازدیدارهایش با مقامات ارشد حکومت ایالات متحده، در موسسه بروکینگز که یک نهاد تحقیقاتی و مطالعاتی مشی خارجی درواشنگتن دی سی است، سخنرانی کرد و مروری بر عملکرد ناتو و چالش های این قوا در افغانستان داشت.

فشرده سخنرانی وی:

آقای اسکفر گفت در عصری که امنیت خارجی و داخلی با همدیگر در پیوند هستند، ماموریت در افغانستان یک ضرورت است نه یک انتخاب.

او گفت هفت سال قبل افغانستان مرکز تروریزم بود و اگر این ماموریت به موفقیت نمی رسید، این کشور به طور واضح یک خطر باقی می ماند؛ آنهم خطری فراتر برای یک کشور، یعنی خطری برای جامعه جهانی باقی می ماند.

منشی عمومی ناتو گفت ایران پاکستان و چین سه کشوری است که انکشافات شان کاملا در جهان تاثیر گذار بوده و هر یک از این کشور ها، به علاوه هند، از شرایط افغانستان متاثر خواهد گردید.

او تصریح کرد پاکستان واضحا یکی از این موارد است.

او گفت: اسلام آباد از ماموریت ما حمایت کرده است، اما این کشور باورمند است که ما در افغانستان مدت طولانی نخواهیم ماند و درصورتی که ناتو این کشور را ترک نماید، افغانستان به دست طالبان خواهد افتاد.

اسکفر: " ثبات در افغانستان ثبات، در پاکستان است و برعکس آن - یعنی بی ثباتی در پاکستان بی ثباتی در افغانستان است."

یاپ دی هوپ اسکفر ادامه داده گفت ما نمی خواهیم فرهنگ خود را بر این کشور اعمال نماییم، بلکه در واقع برای اسلام میانه رو، یک فرصت می دهیم که مستحق آن است. و چنین است که ماموریت ما در افغانستان بعد جهانی دارد و این کار حمایت جامعه جهانی را نشان می دهد که افغانستان خود را از چنگ افراطی گرایی و بنیاد گرایی رها سازد.

آقای اسکفر گفت: "این واضح است که ما در برخی از نقاط در جنوب افغانستان در جنگ هستیم و با فساد اداری گسترده نیز در آن کشور و تریاک که شورشها را تقویت میکند، مواجه هستیم. این مشکلات ما واقعی است و ما باید صادقانه وعادلانه با آن مواجه گردیم."

منشی عمومی ناتو درسخنان اش گفت 70 درصد رخ دادهای امنیتی در افغانستان به 10 در صد در سطح ولایات کاهش یافته است.

در ولایاتی که والیان خوب فعالیت کرده اند، امنیت بهبود یافته و تولید مواد مخدر کاهش یافته است.

او علاوه کرد: " اکثریت قاطع در افغانستان خواستار به پایان رساندن وظیفه جامعه جهانی درقبال افغانستان است که آن را آغاز کرده است و به این کشور کمک نماید تا بر سر پای خود بایستد."

آقای اسکفر گفت طالبان هرگونه ابتکار عمل بر فعالیت های ما را ازدست داده اند آنها حملات انتحاری وانفجارات بم کنار جاده انجام می دهند وخود را دربرابر مردم افغانستان نشان می دهند.

و ازآنجاییکه حضورنیروهای ناتو در آن کشور موجود است طالبان فرصت بازپس گیری افغانستان را ندارند تا این کشور را به دست القاعده بسپارد.

منشی عمومی ناتو گفت: " ما باید موانع ومحدودیت های باقی مانده فراروی استفاده از نیروهایمان را برطرف نماییم و تقویت ببخشیم و بهبود نماییم. ما در فرماندهی، نیاز به انعطاف داریم. ما باید آموزش اردوی ملی را تسریع ببخشیم و اردوی ملی افغانستان را در انجام عملیات ها در کنار آیساف فعال بسازیم."

او درجمع خبرنگاران رسانه های مختلف گفت درحال حاضر 40 کشور در عضویت نیروهای آیساف است این ضرورت جهانی شدن نشان می دهد که کشور ها از سرتاسر جهان امنیت اجتماعی معین و مشترکی را احساس می کنند، همچنین نشان می دهد که ناتو یک مکانیزم عالی برای بیان منافع مشترک به انجام عملیات های مشترک است.

او علاوه کرده گفت امنیت قوی تر با کمک پیوسته دیگر کشور های کمک کننده میسر میگردد؛ به این معنی که بازیگران نظارتی باید حمایت شان را انجام بدهند و باید درجهت موثریت تیم های بازسازی ولایتی همکاری نمایند.

XS
SM
MD
LG