لینک های دسترسی

Breaking News

عدم امنيت در ماه های اخير در افغانستان 'افزايش يافته است'


مقامات ناتو و افغان ميگويند با در نظر داشت موافقات صلحي که پاکستان با تندروان طالب در آنسوي سرحد امضا کرده، عدم امنيت در ماه هاي اخير در افغانستان افزايش يافته است.

پاکستان اين انتقادات را رد کرده ميگويد، آنکشور بخاطر ختم تند روي در مناطق قبايلي در امتداد سرحد با افغانستان در عين زمانيکه راه گفت وشنود را در پيش گرفته از فشار نيز استفاده ميکند.

مقامات قواي تحت رهبري ناتو و افغان مدتهاست اصرار دارند که تندروان در آنسوي سرحد در خاک پاکستان مراکزي دارند که تند رويي طالبان در افغانستان را قوت ميبخشد.

آنها همچنان از حکومت پاکستان بخاطر امضاي موافقات با تندروان طالبان انتقاد کرده ميگويند اين اقدام، حملات ماوراي سرحد را بالاي قواي محلي وخارجي در افغانستان تشويق ميکند.

روز يکشنبه مارک ليتي سخنگوي قواي تحت رهبري ناتو اين نگراني ها را در جريان يک کنفرانس مطبوعاتي در کابل تکرار کرده گفت: "ما ميدانيم تا زمانيکه تندروان بتوانند در جناح پاکستاني سرحد فعاليت نمايند امنيت در افغانستان برقرار نخواهد شد. آزادي فعاليت تندروان در داخل پاکستان همچنان تهديدي براي خود پاکستان است . پس اين مشکلي براي هردو کشوراست و ما هردو بايدآنرا حل نمائيم."

در حملات تندروان بداخل افغانستان يک افزايش بي سابقۀ بميان آمده و از زمانيکه قواي ائتلاف عمليات عليۀ طالبان وشبکۀ القاعده را در افغانستان در سال ۲۰۰۱ آغاز کرد ، ماه جون بحيث مرگبار ترين ماه براي عساکر بين المللي بوده است چنانچه در بين حد اقل ۴۱ عسکرکشته شدۀ خارجي، ۱۳تن آنها عساکر برتانوي بودند که در اين ماه در افغانستان کشته شده اند.

پاکستان براي متوقف ساختن تندروي طالبان با استفاده از پناهگاهاي سرحد در پاکستان تحت فشار شديد قرارداشته است. رهبران پاکستاني اين انتقادات را رد ميکنند که اقدامات آنها مبني بر ختم خشونت و جنگ طلبي از طريق مذاکرات صلح با گروه هاي تندرو باعث بي امنيتي در افغانستان شده است.

يوسف رضا گيلاني صدر اعظم پاکستان در شهر لاهور با خبرنگاران صحبت کرده از قواي نظامي در مناطقي که تندروان حاکميت حکومت را بچالش گرفته اند، استفاده شده است.

گيلاني: "در بعضي مناطق گفت وشنود در حال از بين رفتن است و هيچ حکومتي نميتواند يک حکومت متوازي را قبول کند."

گيلاني اين بيانات را در حالي نمود که قواي امنيتي پاکستان بالاي پايگاه هاي تندروان در منطقۀ قبايلي خيبر در شمالغرب حمله نمود. اين منطقۀ يک راه عمدۀ زميني تجارت بين دو کشور و ارسال اکمالات براي عساکر خارجي در افغانستان است.

XS
SM
MD
LG