لینک های دسترسی

Breaking News

سخنرانی حامد کرزی در نشست مونشن - اعلامیه حکومت افغانستان در مورد 


حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، با بیان اینکه با گذشت هفت سال هنوز هم در مورد امنیت در افغانستان صحبت میکنیم، گفت، با وجود اینکه طالبان و گروه القاعده در مدت کوتاهی شکست خورده و از افغانستان فرار کردند.

چرا بعد از این مدت، آنها به تهدید بلقوه تبدیل شده و امنیت ده ولایت افغانستان را کم و بیش به چالش کشیده اند؟

حامد کرزی، عدم توجه به پناه گاه های تروریستان را با وجود اظهارات متعدد افغانستان در این زمینه، یکی از عوامل عمده برگشت طالبان به مناطق مرزی افغانستان دانست و گفت: خانه پالی ها، دستگیری ها و عدم هماهنگی میان جامعه جهانی و قوت های افغانستان، از جمله دیگر عوامل کلیدی اند که به روند ثبات در افغانستان صدمه زده است.

رئیس جمهور کرزی گفت، در سال ۲۰۰۱ برای رهایی افغانستان از چنگ دهشت افگنی و به منظور استقرار امنیت در جهان، افغانستان با جامعه جهانی مشترکاً تلاش خود را کرده و به آرزوی خود رسیده است.

او گفت، طالبان و القاعده از کشور فرار کرده اند. و همکاری جامعه جهانی و افغانستان نتیجه موثری به بار آورده است.

او گفت: در آنزمان ما دیدگاه های خود را داشتیم و به بسیاری از خواست ها و آرزو های خود رسیده ایم. خواست های آرزو ها ما: داشتن یک افغانستان آزاد و مستقل، که با همسایه های خود رابطه نیک داشته و از اقتصاد خوب برخور دار باشد. دست قانون بلند باشد و دموکراسی در کشور قوام یابد و مردم بر آینده شان اعتماد داشته باشند.

حامد کرزی گفت در سال ۲۰۰۲ در کنفرانس توکیو، بر اصل بازسازی افغانستان تاکید کردیم و ما به بخش عمده ای از خواهشات خود، رسیده ایم: حدود هفت میلیون کودک به مکتب میروند، نهاد های تعلیمی و تحصلی افغانستان فعال گردیده و مطبوعات به طور قابل ملاحظه ای رشد یافته است.

ولی کرزی، با تشریح دیگر دست آورد های افغانستان همچنان گفت، حالا مردم افغانستان خدمات بهتر از ما میخواهند. آنها خواهان مکاتب بهتر، استادان بهتر و خدمات بهتر اند.

حامد کرزی با اشاره به معضله کشت مواد مخدر اظهار داشت، افغانستان چنانچه بعضی ها ما را متهم میسازند، کشور متکی به اقتصاد مواد مخدر نیست.

او گفت: ما از عواید مواد مخدر چیزی نصیب نمی شویم و اگر چنین می بود، و اگر افغانستان صرف ده فیصد عواید فروش مواد مخدر را هم که می گویند به ۵ میلیارد دالر سالانه عاید دارد، به دست میداشت، ما محتاج جامعه جهانی نمی بودیم. بلکه ما خود، یک کشور کمک کننده می بودیم.

حامد کرزی همچنان گفت، افغانستان در مناطقی که حاکمیت دارد، توانسته است کشت خشخاش را مهار کند.

او گفت ۱۸ ولایت کشور عاری از کشت این پدیده شده و ما تلاشهای خود را ادامه میدهیم که کاهش بیست در صد کشت خشخاش، نتیجه آن است.

او گفت،اما سوال این است که چرا امروز سطح میزان کشت خشخاش از هر زمانی دیگری بلند است؟

چرا در زمان طالبان، و قبل از آن، کشت خشخاش به این پیمانه نبود؟

او گفت پاسخ به این سوال، تقاضای سعی مشترک را دارد.

حامد کرزی گفت افغانستان اولین قربانی مواد مخدر است. اینکه افغانستان در زمینه فراهم آوری کشت بدیل، از همکاری جامعه جهانی قدر دانی میکند و خواستار ادامه همکاری های بیشتر آنان است.

حامد کرزی همچنان بر تجهیز و تقویت نهاد های امنیتی افغانستان تاکید کرد و گفت، عدم توجه به افزایش و تقویت پولیس که بیشترین تلفات را در طی هفت سال گذشته داشت، برای افغانستان گران تمام شده است.

توجه به پولیس تنها سه سال پیش صورت گرفت که کشور آلمان در این زمینه همکاری های زیادی نموده است، اما تعداد محدود نیرو های پولیس در مناطق ناامن بخصوص در مناطق مرزی افغانستان که از سوی دهشت افگنان سخت تهدید میشوند، کارا و موثر نیست، و باید افزایش یابند.

رئیس جمهور کرزی به استراتیژِی موثر منطقه ای، برای حل معضله دهشت افگنی تاکید کرد و گفت، امروز پاکستان نیز در تهدید تروریستان قرار داشته و در انجا نیز مکاتب، هوتل ها و پل ها سوزانده میشوند.

او گفت همینگونه هند نیز از تهدیدات دهشت افگنان به دور نمانده است.

رئیس جمهور افغانستان در ادامه گفت، میان افغانستان و حکومت مردمی پاکستان تفاهم خوبی ایجاد شده و هر دو کشور متعهد اند که افراط گرایی و تروریزم را به شکست مواجه سازند و در این زمینه سهم دیگر کشور های منطقه نیز مهم است.

حامد کرزی در ادامه سخنانش یکبار دیگر بر هماهنگی میان افغانستان و جامعه جهانی و خلق اعتماد تاکید کرد.

رئیس جمهور افغانستان همچنان در رابطه به انتخابات آینده صحبت کرد و گفت، ما از تمام طالبانی که با شبکه القاعده ارتباط ندارند، در گروه های دهشت افگن مشارکت نداشته اند، و می خواهند به کشور باز گردند، و در نظر دارند که بر اساس قانون اساسي افغانستان به زنده گي شان ادامه دهد، و همچنان صلح در اين کشور را خواهانند، ما از آنها براي بازگشت به کشور شان دعوت مي کنيم. و از تمام کشور های که به تامین امنیت و بازسازی افغانستان کمک کرده اند، قدردانی کرد.

در نشست مونشن، فرانس جوزف یونگ، وزیر دفاع آلمان نیز طی یک سخنرانی، وضعیت افغانستان و تلاشهای ناتو را در بر قراری امنیت در این کشور مورد بررسی قرار داد.

وزیر دفاع آلمان ضمن تاکید بر هماهنگی میان جامعه جهانی و افغانستان، تغییر در استراتیژی را برای بهبود موثریت مبارزه علیه دهشت افگنی ضروری دانست و گفت، بدون انکشاف افغانستان استقرار امنیت ممکن نیست.

وزیر دفاع آلمان در ادامه، پیشرفت های افغانستان را بر شمرد و گفت، تجهیز و تقویت اردو و پولیس افغانستان باید در اولویت کاری سازمان ناتو باشد.

آقای یونگ همچنان از خدمات و کمک های حکومت آلمان در چار چوب سازمان ناتو یاد کرد و گفت، نیروهای آلمان در تامین امنیت شمال افغانستان سهم بسزایی دارند.

وزیر دفاع آلمان ضمن اشاره به تامین امنیت کابل از سوی نیروهای افغانستان تاکید کرد که این روند باید ادامه پیدا کرده و گسترش یابد.

وزیر دفاع آلمان همچنان بر تجهیز و افزایش نیرو های اردو و پولیس افغان تاکید کرد. او همچنان بر گفتگو های منطقه ای تاکید نمود و گفت، بدون همکاری ایران و پاکستان تامین امنیت در افغانستان ممکن نیست.

یانگ ضمن اشاره به حمله انتحاری در نزدیک سفارت آلمان در کابل، گفت تامین سرحدات افغانستان و پاکستان برای جلوگیری از عبور و مرور آزاد دهشت افگنان پر اهمیت است.

وزیر دفاع آلمان همچنان بر جلوگیری از تلفات ملکی تاکید کرد و گفت که ایجاد اعتماد یکی از اهداف آلمان است.

XS
SM
MD
LG