لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز مظاهرات چهار روزه ضد حکومت در پاکستان


یک گروهی از وکلای پاکستانی در شهرهای مختلف پاکستان منجمله کراچی و کویته با همراهی فعالان سیاسی مخالف دولت، امروز پنجشنبه درحالیکه تدابیر شدید امنیتی اتخاذ گردیده بود، دستور منع اجتماعات سیاسی را نادیده گرفتند و راهپیمایی چهار روزه را از چند نقطه به سوی اسلام آباد پایتخت کشور، آغاز کردند.

علی احمد رئیس اتحادیه یک محکمه ای عالی در کویته گفت:

"من میخواهم که واضح سازم که ما در دو سال گذشته اجتماعات خود را بطور صلح برگزار نمودیم و امروز هم صلح امیز است ولی راه ما باید مسدود نگردد."

این راهپیمایی که به منظور فشار در جهت استقلال سیستم قضایه براه انداخته شده است، ممکن باعث بی ثباتی حکومت یکساله ای پاکستان به رهبری آصف علی زرداری شود. این راهپیمایی در حالی صورت میگیرد که پاکستان، متحد کلیدی ایالات متحده، به مشکلات عمیق از جانب شورشیان اسلامی و اقتصاد در حال زوال، روبرو است.

خواست اصلی راهپیمایان این است که آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان، به وعده های قبلی خود در بازگرداندن قضاتی که در سال ٢٠٠٧ توسط پرویز مشرف رئیس جمهور سابق پاکستان برکنار شده بودند، عمل کند.

حامیان نواز شریف، صدر اعظم سابق پاکستان نیز در مورد تصمیم ستره محکمه که او و برادرش را از فعالیت های سیاسی محروم کرد، ناراضی هستند.

وکلا، حزب نواز شریف و گروه های کوچک دیگر تصمیم دارند که طی آنچه راهپیمایی طویل خوانده شد، به شهر ها در سراسر کشور سفر نمایند و بلاخره بروز دوشنبه در برابر عمارت پارلمان کشور در اسلام اباد با هم یکجا شوند.

آنها میگویند که تا خواست های شان پذیرفته نشده است، در آنجا خواهند ماند.

صابر شاه وکیل در یک محکمه عالی میگوید:

"این جنبش و یا راهپییماییطولانی وکلا، یک عملیه است که از دو سال قبل بدینسو ادامه دارد. این کار شایسته نیست که حکومت سعی میکند حق آزادی بیان ما را سلب کند. ما تا زمانیکه سیستم قضایی اعاده نگردیده است، به اعتراض خود پایان نمیدهیم."

حکومت سعی میکند که آنها را از خروج شهر های شان باز دارد.

در شهر کراچی، پایتخت ایالت سند، عساکر ملیشه و پولیس عمارت ستره محکمه را که در آن وکلا تجمع مینمودند احاطه نموده و موتر ها و بس های شانرا از رسیدن به این عمارت توقف میداد.

وسیم احمد رئیس پولیس شهری میگوید:

"در کراچی اجازه برگزاری اجتماعات، مظاهرات و راهپیمایی نیست. پولیس مقید قانون است که باید علیه کسانیکه تظاهرات و راهپیمایی را برگزار میکنند اقدام نماید."

ولی با وجود ان صدها وکیل ملبس با لباس سیاه پای پیاده از عمارات حرکت نموده و به فعالین سیاسی که بیرق های و شعار های ضد دولتی را حمل میگردند پیوستند.

شاهدان عینی میگویند پولیس دهها اعتراض کننده را توقیف نموده است.

حکومت پاکستان هشدار داده است، در صورتیکه در جریان این راهپیمایی خشونت بر پا شود، نواز شریف را بخاطر ایجاد آشوب تعقیب قانونی خواهد کرد.

اگر این بحران حساس شود، اردو یکه برای بیش از نصف عمرکشور شصت ویک ساله، حکمروایی نموده بود دوباره وارد صحنه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG