لینک های دسترسی

Breaking News

در افغانستان در هر ۲۷ دقیقه یک زن جان خود را از دست میدهد


در افغانستان در هر ۲۷ دقیقه یک زن به علت حالات مربوط به حاملگی جان خویشرا از دست میدهد. در اکثر موارد آنها به تسهیلات مناسب صحی نیز دسترسی دارند.

مقامات افغان و امریکایی بروز سه شنبه در واشنگتن دی سی تاکید ورزیدند که فراهم آوری تسهیلات بیشتر طبی به زنان افغان نه تنها سبب بهبود وضعیت صحی میگردد بلکه در بهتر شدن وضع امنیتی نیزتأثیر گذار خواهد بود.

گیب جوسیلو خبرنگار صدای امریکا در این مورد گزارشی تهیه کرده است.

چالش های صحی که زنان و اطفال در افغانستان با آن مواجه اند، موضوع عاری از هراس نمیباشد.

بر اساس آمار دولت ایالات متحده، افغانستان در ردیف اول کشور هایی قرار دارد که بیشترین وفیات اطفال و در ردیف دوم ممالکی است که میزان بلند وفیات مادران باردار را دارد.

میلانی ورویر سفیر ایالات متحده در امور موضوعات مربوط به زنان در جهان طی جلسه استماعیه در کانگرس امریکا گفت: زنان در افغانستان با موانع ترسناکی مواجه اند.

"آنها بخاطر این میمیرند که تاسیسات طبی فاقد تجهیزات و وسایلی است که از آن در ارایه خدمات طبی بهتر و مناسب کارگرفته میشود – و در مواردی هم به علت نبود برق."

وی گرایش های فرهنگی را عمیقاً در مشکلات زنان در افغانستان به هم آمیخته گفت: این موضوع در اکثر موارد آنانر از دریافت کمک های طبی مورد نیاز شان محروم میسازد. ولی دولت افغانستان تلاش نموده است تا این مشکلات را حل سازد.

ورویر خطاب به حضار مجلس گفت: اخیراً حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان قانونی را به هدف محو خشونت علیه زنان به امضا رساند. او گفت این قانون در برگیرنده موادی است که در آن ممانعت زنان از دریافت کمک های طبی توسط شوهران شان جرم پنداشته میشود.

سید محمد امین فاطمی وزیر صحت عامه افغانستان که در این محفل صحبت میکرد گفت: ارتقای خدمات طبی در افغانستان با اهداف انکشافی و امنیتی ارتباط صمیمی دارد.

فاطمی:"من باور دارم که صحت در محراق انکشاف اجتماعی- اقتصادی افغانستان قرار دارد. صحت یک پلی به سوی صلح است. صحت دهلیزی به سوی آسودگی و آسایش است."

او در عین حال که بر ضرورت کار های بیشتر در افغانستان مهر صحه گذاشت گفت: ارایه خدمات صحی در افغانستان بعد از فروپاشی رژیم طالبان توسط نیرو های امریکایی در سال ۲۰۰۱ افزایش یافته است.

او اضافه نمود ارتقای ظرفیت های صحی تنها به ترمیم آنچه که توسط طالبان و دیگر افراط گرایان تخریب گردیده است خلاصه نمیشود بلکه میتواند در برگیرنده استراتیژیی باشد که با نفوذ آنان مجادله شود.

فاطمی: "میدانید که حتی دشمنان نیز از خدمات طبی در تاسیسات ما بهره مند میشوند. به همین خاطر است که تاسیسات ما تا هنوز آنجا پا برجا مانده است و فعالیت مینماید. به همین خاطر است که ما میتوانیم پروسه صلح را سرعت بخشیم، ما میتوانیم کسانی را متقاعد بسازیم که در طرفداری از دولت افغانستان تا کنون در تردد استند."

با وصف تلاش ها بخاطر ارتقای ارایه خدمات صحی، نشست سران هشت کشور صنعتی جهان که چندی قبل برگذار گردید، نگرانی خویش را از مؤثریت دولت افغانستان بیان داشتند.

طی اعلامیه ای که هفته گذشته در ایتالیا منتشرشد وزرای خارجه کشور های گروه هشت گفتند: فساد گسترده و نا امنی در افغانستان تحویل خدمات ابتدایی از جمله صحت و تعلیم و تربیه را به چالش مواجه ساخته است.

XS
SM
MD
LG