لینک های دسترسی

Breaking News

تغیر ستراتیژی در افغانستان و تاثیر آن بر وضع پاکستان


جنرال مک کرستل قوماندان نیروهای ناتو و ایالات متحده در افغانستان ، خواستار تغیرات در استراتیژی جنگ افغانستان گردیده ، و سناتور جان کیری طی یک جلسهء استماعیه کمیته روابط خارجه مجلس سنا گفت, هر تغیری که در استراتیژی جنگ افغانستان وارد شود ، تأثیرات مستقیم بر پاکستان بر جا خواهد گذاشت.

"صرف نظر از اینکه هر استراتیژی را که اتخاذ نمائیم ، این موضوع باید به همه واضح باشد هر اقدامی که در افغانستان نمائیم ، انعکاس مستقیم بر پاکستان خواهد داشت".

او همچنان گفت، پاکستان در محراق پالیسی های ایالات متحده قرارد دارد، وی علاوه نمود که ایالات متحده نه تنها میخواهد ارتباطات حکومت با حکومت با پاکستان داشته باشد بلکه در تلاش استحکام ارتباطات با مردم این کشور نیز است ، کیری گفت : در حال حاضر در هر 10 شهروند پاکستانی صرف یک شهروند به این عقیده است که ایالات متحده همکار پاکستان است.

کیری در مورد تغیرات در پالسی پیشنهاد شده توسط مک کرستل گفت: اول باید بدانیم که در افغانستان به چه تعداد نیروی بیشتر نیاز است. و سوال در این جاست که با تغیر استراتیژی میتوانیم یک حکومت قانونی در افغانستان ایجاد نمائیم، یا نه ؟

"بطور مثال ، ما باید بدانیم که تعدد عمدهء عساکر در افغانستان چه تأثیرات بر پاکستان خواهد داشت ؟ آیا این باعث ایجاد یک ملت کامیاب خواهد شد ؟ و یا به ثبات بهتر در پاکستان،منطقه و یاهم در افغانستان تبدیل خواهد شد ؟ آیا افزایش عساکر در افغانستان تأثیرات منفی بر اهداف ما در پاکستان خواهد داشت؟"

کیری یک بار دیگر به نقل از براک اوباما گفت ، هدف ما در افغانستان ریشه کن کردن، درهم شکستن و از بین بردن القاعده است.

آقای کیری علاوه نمود که هفتهء آینده نهمین سالگرد درگیری ایالات متحده در افغانستان است.

اما میلیت بییردن ، مسؤل اسبق حوزهء CIA در اسلام آباد گفت که ، این نهمین سال ایالات متحده نبوده بلکه از ماه دسمبر سال 1979 ، این بیست و هشتمین سال درگیری ایالات متحده در افغانستان است.

"بدون شک ما در حال رسیدن به سال سیوم خویش در افغانستان هستیم ، و بدون شک تاحال نتوانسته ایم که مشکلات را حل نمائیم. و ما در مقطهء بحرانی قرار داریم که تصمیم را که حکومت اتخاذ نماید ، نه تنها بر افغانستان بلکه بر منطقه و پاکستان تاثیرات خود را خواهد داشت".

خانم ملیحه لودهی سفیر اسبق پاکستان در ایالات متحده گفت: پاکستانی ها منافع استراتیژیک خود را در پاکستان و دوم در افغانستان میبینند. وی علاوه نمود که اقدامات و فشار های نظامی ایالات متحده نه تنها به نفغ افغانستان نخواهد بود بلکه در ضرر منطقه نیز است.

"توانائی کشور های غربی و ایالات متحده برای از بین بردن و نابود ساختن طالبان ، افراط گراها و القاعده در افغانستان ، پاکستان و جهان اسلام ، بطور کامل بر اساس قدرت نظامی و استراتیژی ضد شورش نیست".

خانم ملیحه علاوه نمود: فشار های نظامی ، طالبان را مجبور خواهد ساخت بیشتر با القاعده نزدیکی نماید، اقدامات نظامی باعث کشته شدن افراد ملکی بیشتر خواهد شد و همچنان باعث خواهد شد، طالبان افغانی به پاکستان سرازیر شوند و نیز سبب مهاجرت ها گردیده و مشکلات اقتصادی را ببار خواهد آورد.

آقای اوباما این موضوع را بررسی می نماید که آیا عساکر بیشتری را برای جلوگیری از قدرتمند شدن مجدد طالبان به افغانستان بفرستد و یاهم برای هدف قرار دادن القاعده در پاکستان از قوای خاص و طیارات استخباراتی بدون پیلوت استفاده نماید.

XS
SM
MD
LG