لینک های دسترسی

Breaking News

"جلب جذب ضعیف مانع عمده دربرابر انکشاف پولیس افغانستان"


روزنامه نیو یارک تایمز در شماره روز چهارشنبه خود مطلبی در مورد جریان استخدام و آموزش پولیس افغانستان به چاپ رسانیده و نوشته است برید جنرال (کارملو بورجیو)، جنرال ناتو مربوط نیرو های ایتالیایی که مسوول آموزش پولیس افغانستان است با آگاهی از چالش های موجود و چهار چوب زمانی برای تعلیم آنها ، عقیده دارد تلاش برای آموزش نیرو های پولیس افغانستان کار ساده یی نخواهد بود .

روزنامه اضافه می کند با در نظر داشت اینکه قرار است برنامه خروج نیرو های امریکایی در سال آینده آغاز گردیده و افغانها خودشان عهده دار امنیت کشور شان گردند ، آماده نمودن پولیس آموزش دیده و موثر بخشی از این تلاشهای حیاتی را تشکیل میدهد.

روزنامه علاوه می کند رهبری تعلیمات را که مقامات افغان ، ناتو و امریکایی به دوش دارند ، در جریان آموزش با مشکلات مایوس کننده یی روبرو شده اند . آزمایش ها نشان میدهد که از هر پنج نفر تازه استخدام شده یک نفر آن مواد مخدر استفاده می کند . کمتر از ده در صد آنان میتوانند بخوانند و بنویسند و شمار زیادی از آنان قادر نیستند حتی نمبرپلیت موتر ها را بخوانند . در پهلوی اینهمه ، نفوذ طالبان در میان تازه استخدام شده گان ، نگرانی همیشگی است.

روزنامه نیویارک تایمزافزوده است بعد از هشت هفته آموزش حتی 5 در صد آنان نمی توانند از امتحان فیر و " انداخت " موفقانه بدر شوند ؛ اما به ایشان تفنگ داده شده و روانه وظیفه می گردند .

روزنامه ادامه میدهد جای تعجب نیست که پولیس ملی افغانستان بیشترین تعداد تلفات را ، در مقایسه با نیرو های امنیتی دیگر ، در جنگ با طالبان متحمل شده اند . به اساس گزارش ناتو تعداد تلفات پولیس در سال گذشته میلادی به 646 نفر رسیده در حالیکه اردوی افغانستان 282 نفر و نیرو های ناتو 388 عسکر خویش را از دست داده است .

روزنامه می افزاید میزان تلفات ، معاش اندک و کمبود وسایل از جمله دلایلی است که به اثر آن سالانه 25 در صد افسران پولیس وظایف شانرا رها نموده و فعالیت حکومت افغانستان را برای نیل به اهداف ، دشوار تر می سازد .

روزنامه از قول برید جنرال ( بور جیو ) نوشته است شمار تلفات ثابت می سازد که پولیس ملی افغانستان عملا در جنگ قرار دارد . هرچند برخی به این باور اند که پولیس ها معمولا در کمین ها به هلاکت می رسند ، نه در محاربه و جنگ و بیشتر اوقات به دلیل نداشتن وسایل ،( به طور مثال موتر های زرهپوش ) تلف می شوند.

روزنامه اضافه نموده است برید جنرال ( بورجیو ) می گوید کشور های که قرار بود برای آموزش نیرو های امنیتی افغانستان ، تعداد لازم مربیان شایسته را اعزام نمایند ، وعده های خود را دنبال ننموده اند . جنرال ( بورجیو ) از ذکر نام کشور های که تعهدات شانرا درین زمینه عملی نکرده اند ، نام نبرد اما گفت یکی از بزرگترین ناکامی های برنامه آموزش ، اتکای بیشتر وزارت خارجه ایالات متحده به قرار دادی های خصوصی می باشد که به گفته وی بیشتر اوقات افراد سالخورده و بی علاقه بوده و دستمزد های گزافی را در یافت می کنند.

روزنامه لوموند چاپ پاریس در شماره روز چهارشنبه خود مطلبی در مورد کشته شدن سه عسکر امریکایی دارد که در آن آمده است طالبان پاکستانی متحد القاعده ، مسوولیت سوئ قصدی را که به اثر آن به روز چهارشنبه سه عسکر امریکایی در ناحیه شمال غربی پاکستان به هلاکت رسیده اند ، به دوش گرفته اند.

روزنامه می نویسد اعظم طارق سخنگوی طالبان پاکستانی که از محل نا معلوم ، ذریعه تیلفون صحبت می کرد ، گفت ما مسوولیت حادثه را به دوش می گیریم . اردوی پاکستان و سفارت ایالات متحده در آن کشور اعلام نموده اند که سهعسکرامریکایی که مسوولیت آموزش شبه نظامیان سرحدی پاکستان را به دوش داشتند ، حینیکه قطار حامل شان راهی مراسم افتتاح یک مکتب دختران بود ، به اثر انفجار بم کنار جاده ، به هلاکت رسیدند .

XS
SM
MD
LG