لینک های دسترسی

Breaking News

واشنگتن پوست: گیتس میگوید تهاجم اخیر تحرک طالبان را صلب نمود


(عکس: AP) روزنامۀ واشنگتن پوست در شمارۀ روز سه شنبه خود از قول رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده نوشته است که میگوید، تهاجم اخیر نظامی علیه طالبان در جنوب افغانستان تحرک طالبان را صلب نموده است، اما تلاش های مصالحه که از سوی حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان پیشنهاد گردید، به نظر نمیرسد تا در کوتاه مدت، رهبران طالبان را وادارد تا سلاح خویش را به زمین بگذارند.

گیتس طی کنفرانس مشترک خبری با رئیس جمهور افغانستان به خبرنگاران گفت، چنین فرار طالبان از صفوف شان تا زمانی واقع نخواهد گردید که رهبران شورشیان درک نمایند که چانس موفقیت منبعد به نفع آنها نیست.

واشنگتن پوست مینگارد، کرزی پیشنهاد نموده است تا در بهار سال آیندۀ خورشیدی کنفرانس بزرگی برای آغاز روند مصالحه با گروه ها و رهبران سیاسی مخالف به شمول طالبان برگزار گردد.

گیتس به کابل سفر نمود تا در مورد پلان های کرزی برای برگزاری این کنفرانس بحث نموده و نیز آگاهی بیشتری در مورد پلان های جنرال ستنلی مک کرستل برای عملیات عظیم تهاجمی در ولایت قندهار کسب نماید که احتمالاً در تابستان همین سال راه اندازی خواهد گردید.

واشنگتن پوست مینویسد، با اینکه گیتس نسبت به آقای کرزی در مورد چشم انداز فوری برای مصالحه کمتر مایل به نظر میرسید، او گفت قوای ایالات متحده، افغان و ناتو طالبان را از مخفیگاه های شان در جنوب و شرق کشور بیرون راندند، به این لحاظ بعضی از رهبران طالبان فشار را احساس خواهند نمود و به تابعیت و حمایت از حکومت افغانستان اقدام خواهند کرد.

جنرال ستنلی مک کرستل قواماندان قوای امریکایی و ناتو در افغانستان گفت، تهاجم قریب الوقوع در قندهار از عملیات در مارجه، کاملاً متفاوت خواهد بود.

قوای بحری ایالات متحده و نیرو های افغان تهاجم عظیم در شهری را راه اندازی کردند که قبل از آن حکومت افغانستان در آنجا اصلاً حضوری نداشت.

با این اختلاف که در قندهار حضور حکومت از قبل وجود دارد.

مک کرستل میگوید، قندهار تحت کنترول طالبان نبوده بلکه تحت تهدید حضور آنان قرار داشته است، به خصوص در ولسوالی های اطراف شهر.

واشنگتن پوست مینویسد، رهبران افغان و ایالات متحده در تلاش برای جلب حمایت رهبران و موسفیدان قومی از اقدام نظامی و حضور حکومت افغانستان در منطقه، با آنان تماس خواهند داشت.

روزنامه مینگارد، مقامات ارشد ایالات متحده و ناتو گفتند، اگر قوای ایالات متحده و افغان بتوانند طالبان را از منطقه برانند و حضور حکومت افغانستان را مستقر سازند، این امر میتواند مسیر جنگ را به نفع حکومت در حال مجادلۀ کرزی، برگرداند.

واشنگتن پوست در اخیر از قول مارک سدویل نمایندۀ ارشد ملکی ناتو برای افغانستان مینگارد که گفته است، اگر ما قادر باشیم تا در قندهار موفق گردیم و واقعاً اطمینان حاصل نماییم که قندهار با ثبات و ماندگار است، به نظر من مورخین دو باره به آن به صفت یکی از لحظات قاطع تهاجمات علیه شورشیان نظر خواهد افگند.

از جانب دیگر، خبرگزاری اسوشیتد پرس در مطلب منتشرۀ روز سه شنبه خود نوشته است: رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده بروز سه شنبه به جزوتام محاربوی قوای امریکایی گفت، تلفات سنگین آنان به ایالات متحده کمک نمود تا بیرون راندن طالبان از جنوب افغانستان را آغاز نماید.

گیتس از یک جزوتام کوچک و دور افتاده در 50 کیلومتری قندهار دیدن نمود، این قطعۀ نظامی از زمان اعزام به آن منطقه در تابستان سال گذشته تا کنون 22 عسکر خویش را از دست داده و به اضافۀ آن 62 مجروح نیز داشته است.

اسوشیتد پرس از قول گیتس مینگارد که به این جزوتام متشکل از 800 عسکر گفت، "همۀ شما زمان سختی را پشت سر میگذارید، شما به منطقۀ آمده اید که کاملاً از سوی طالبان اداره میشود.

شما برای یک میدان نبرد حساس رزمیده اید، شما خون خود را ریخته و اکنون برندۀ این جنگ شده اید."

اسوشیتد پرس از قول دگرمن جوناتان نیومن قوماندان این لوا، در مورد یکی از ماموریت های آن شرح داد که هدف آن تامین امنیت شاهراه هایی میباشد که از آن طریق مردم محل محصولات خویش را به قندهار انتقال میدهند. نیومن گفت، اگر مردم در این شاهراه ها بطور آزادانه حرکت نتوانند، هرگز خود را با دولت نزدیک احساس نکرده و فکر میکنند که هنوز هم تحت ادارۀ طالبان استند."

بعداً آقای گیتس در یک جادۀ پر گرد و غبار در ولسوالی نوزاد ولایت هلمند قدم گذاشت، جاییکه قوای پیادۀ بحری ایالات متحده، به کمک نیرو های جدید اعزامی امریکایی طالبان را از محل بیرون راندند.

اسوشیتد پرس مینگارد، گیتس صبحگاه روز سه شنبه جهت ملاقات با جنرالان قوای ایالات متحده و برتانیه که از تهاجم نظامی در شهرک مارجه نظارت میکنند، به قندهار پرواز کرد.

وزیر دفاع ایالات متحده بروز دو شنبه گفت، دستآورد های حاصله از عملیات نظامی ماه گذشته بر مارجه تشویق کننده میباشد. او گفت این عملیات با تلفات اندک قوای امریکایی و نیرو های افغان که در کنار آنان میرزمیدند، توانست که این محل را از وجود طالبان که زمانی در آنجا حاکم بودند، تصفیه نماید.

اسوشیتد پرس مینگارد، گیتس به افغانستان سفر نمود تا پیشرفت های حاصله از انبساط جنگ را که اواخر سال گذشته از سوی آقای اوباما رهنمایی شد، بررسی نماید.

شمار زیاد 30 هزار عسکر اضافی قوای ایالات متحده تا تابستان امسال به افغانستان اعزام خواهد گردید، جنرال ستنلی مک کرستل اشاره نمود که درگیری سنگین در ولایت قندهار، الی رسیدن و آماده گی نیرو های بیشتر ایالات متحده و ناتو در آن منطقه، معطل خواهد بود.

XS
SM
MD
LG