لینک های دسترسی

Breaking News

قایق حامل مهاجران افغان در سواحل پانامه غرق شد


مقامات در پانامه روز پنجشنبه ۱۶ فبروری (۲۶ دلو) گفتند که پس از غرق شدن یک قایق در سواحل کارایب پانامه دست‌کم‌ چهار نفر جان باختند.

به گفتهٔ مقامات این قایق که روز چهارشنبه غرق شد،‌ حامل دست‌کم ۲۷ مهاجر بود که اکثر آنان شهروندان افغانستان بودند. با این حال، خبرگزاری اسوشیتد پرس گزارش داده است که در اثر غرق شدن این قایق، دست‌کم پنج نفر جان باخته اند.

بنا بر گفته مقامات، این قایق در نزدیکی جنگل دارین گپ غرق شد، مسیری که سال گذشته نیز شماری از مهاجران از افریقای جنوبی از آن عبور کردند.

وزارت امنیت عامه پانامه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که چهار جسد به شمول دو مرد و دو زن پیدا شده اند، اما هویت قربانیان تا حالا مشخص نشده است.

خورخه گوبیا، رییس عمومی خدمات مرزی ملی پانامه گفت: "ما حضور ۲۷ مهاجر را در این قایق تایید کرده می‌توانیم که دو نفر آنان مفقود اند."

او گفت که اکثر مهاجران شهروندان افغان بودند، اما شمار دقیق آنان را مشخص نکرد.

به گفته این مقام پانامه، عملیات نجات هنوز هم ادامه دارد.

به گفته اداره خدمات مرزی ملی، به دلیل امواج، جریان ها و بادها، عبور و مرور در آب‌هایی که قایق واژگون شده ، دشوار بود.

بر اساس گزارش‌ حکومت پانامه، نزدیک به ۵۲۰ هزار مهاجر در سال ۲۰۲۳ از طریق جنگل دارین وارد آن کشور شدند که شامل ۱۲۰ مهاجر زیر سن قانونی بودند.

بسیاری از این مهاجران به دلیل بحران اقتصادی از ونزویلا، افریقا و آسیا به صورت غیرقانونی و با قبول خطرات جدی خود را به پانامه و کولمبیا می‌رسانند و در نهایت می‌خواهد وارد ایالات متحده شوند.

پس از مسلط شدن مجدد طالبان در اگست ۲۰۲۱، صدها هزار افغان به شمول مقامات و نیروهای امنیتی حکومت پیشین افغانستان یا به دلیل اقدامات انتقامجویانه طالبان مجبور به ترک کشور شان شده اند و یا هم بحران اقتصادی و بیکاری آنان را وا داشته تا سرزمین شان را ترک کنند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری های فرانس پرس و اسوشیتد پرس گرفته شده است

گروه

XS
SM
MD
LG