لینک های دسترسی

Breaking News

کشته شدن یک ژورنالیست در پاکستان در روز جهانی آزادی مطبوعات


 صدیق منگل، رییس کلب مطبوعات ولسوالی خضدار ایالت بلوچستان پاکستان
صدیق منگل، رییس کلب مطبوعات ولسوالی خضدار ایالت بلوچستان پاکستان

انفجار یک بم روز جمعه سوم می (۱۴ ثور) که مصادف به روزجهانی آزادی مطبوعات است، سبب کشته شدن یک ژورنالیست و دو رهگذر در ایالت بلوچستان پاکستان شد.

پولیس محلی پس از چاشت جمعه به وقت محل در ولسوالی خضدار ایالت بلوچستان گفت که در این انفجار دست‌کم هفت نفر دیگر که اکثر شان عابران بودند، زخمی شدند.

به گفته پولیس، در این حمله صدیق منگل، رییس کلب مطبوعات این ولسوالی، کشته شد و ظاهراً هدف این حمله، صدیق منگل بود.

غلام مصطفی رند، یک افسر پولیس در منطقه، از طریق تلیفون به صدای امریکا گفت که زمانی که منگل در یک جاده مزدحم ‌آهسته رانندگی می‌کرد، یک موترسایکل سوار ناشناس یک بم مقناطیسی دست‌ساز را در موترش قرار داد.

دفتر شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، با نشر اعلامیه‌ای از کشته شدن این ژورنالیست ابراز تاسف کرده است.

تا حالا هیچ گروهی مسوولیت این حمله را در ایالت بلوچستان بر عهده نگرفته است. این ایالت در ماه‌های اخیر تقریبا همه روز شاهد حملات بوده و در اکثر حالات شورشیان بلوچ مسوولیت حملات را بر عهده می‌گیرند.

علاوه بر آن، تندروان وابسته به گروه دولت اسلامی (داعش) و تحریک طالبان پاکستان نیز در این ایالت فعالیت دارند.

افزون بر این، نیروهای امنیتی پاکستان نیز متهم به هدف قرار دادن منتقدان عملیات متقابل آنان بر ضد شورشیان در ایالت بلوچستان استند. باور بر این است که نیروهای امنیتی پاکستان یا بر منتقدان حمله می‌کنند و یا آنان را ناپدید می‌کنند.

حمله روز جمعه بر این خبرنگار نشان دهنده خطرات دوامدار بر ژورنالیستان در پاکستان می‌باشد.

سازمان گزارشگران بدون مرز که مدافع آزادی مطبوعات در جهان است، پاکستان را در فهرست خطرناک‌ترین کشور‌هایی جهان برای خبرنگاران قرار داده است.

این نهاد حامی رسانه‌ها گفته است که سالانه دست‌کم سه تا چهار ژورنالیست در پاکستان به قتل می‌رسند. بر اساس این گزارش، اکثر ژورنالیستان به خاطر مسایل مرتبط به فساد اداری و یا قاچاق به قتل می‌رسند و عاملان آن مجازات نمی‌شوند.

کمیتهٔ حمایت از ژورنالیستان که مقر آن در ایالات متحده است، می‌گوید که از سال ۱۹۹۲ میلادی به اینسو، نزدیک به ۱۰۰ ژورنالست و کارمند رسانه‌ها در پاکستان به خاطر فعالیت مطبوعاتی شان کشته شده اند، اما تحقیقات در مورد قضایای مرتبط به کشتار خبرنگاران تا حالا منتج به محکومیت کسی نشده است.

بر اساس گزارش سالانه سازمان گزارشگران بدون مرز که روز جمعه منتشر شد، پاکستان از رده ۱۵۰ در سال ۲۰۲۳ به ۱۵۲ در سال ۲۰۲۴ رسید و این وضعیت رو به وخامت آزادی مطبوعات در آن کشور را نشان می‌دهد.

گروه

XS
SM
MD
LG