لینک های دسترسی

Breaking News

یک فعال مدنی در خیبر پشتونخوا، دختران مهاجر افغان را رایگان آموزش می‌دهد


آرشیف
آرشیف

یک فعال مدنی در یک کمپ مهاجران افغان در شهر کوهات خیبر پشتونخوا، دختران مهاجر افغان را به گونهٔ رایگان آموزش می‌دهد.

الله میر می‌گوید که پس از ممنوعیت آموزش دختران توسط رژیم طالبان در افغانستان، به فکر آموزش کودکان کشورش که در این کمپ زندگی می‌کنند، افتاد.

این فعال مدنی در مصاحبه با صدای امریکا گفت که جمعیت کمپ مهاجران افغان در کوهات نزدیک به ۵۰هزار نفر است و دو مکتب دختران نیز در آن وجود دارد، اما با توجه به جمعیت کمپ، تعداد مکاتب برای کودکان کافی نیست.

او گفت: "در مکتب من، آموزش‌های ابتدایی مانند پشتو، انگلیسی، اردو و ریاضی تدریس می‌شود. من سه صنف دارم که بیش از ۱۶۰ دختر در آن آموزش می‌بینند."

اگرچه هیچ نهاد دولتی و غیردولتی برای پیشبرد مکتب‌اش با وی کمک نمی‌کند، اما الله میر مصمم است مکتب خود را گسترش دهد تا دختران مهاجر افغان نیز بتوانند در آنجا آموزش ببینند.

او گفت: "به تلاشم ادامه خواهم داد و این روند ادامه خواهد داشت."

زرکه ده ساله، یکی از دانش‌آموزان این مکتب، به صدای امریکا گفت از اینکه در پهلوی خانه‌اش زمینۀ آموزش برایش فراهم شده، خرسند است.

او گفت: "من در صنف سوم درس می‌خوانم، می‌خواهم که تحصیلات عالی داشته باشم و داکتر شوم و به مردم و ملت خود خدمت کنم." زرکه افزود که تمام پدران باید زمینهٔ آموزش را به دختران شان فراهم کنند.

بیش از ۵۰ کمپ برای مهاجران افغان در پاکستان وجود دارد که بیشتر ساکنان آن از نبود مکاتب دختران شکایت دارند. به گفته آن‌ها، صدها هزار دختر به دلیل نبود مکتب در کمپ‌ها از آموزش محروم هستند.

الله میر در حالی مکتب‌اش را برای دختران مهاجر افغان ایجاد کرده است که پس از نومبر ۲۰۲۳، زمانی که پاکستان شروع به اخراج پناهجویان افغان بدون مدارک قانونی از این کشور کرد، بسیاری از کودکان مهاجر افغان از آموزش محروم شده اند.

مسوولان مکاتب و مراکز آموزشی خصوصی در پاکستان که نصاب درسی افغانستان در آنجا تدریس می‌شود، می‌گویند که به دلیل بازگشت مهاجران افغان به افغانستان، تعداد دانش‌آموزان در این مراکز کاهش یافته است.

گروه

XS
SM
MD
LG