لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز برنامه کمک غذایی برای محصلین پوهنتون بامیان


مسؤولین محلی بامیان می‌گویند که هدف از راه‌اندازی این برنامه، ایجاد سهولت‌های بیشتر برای محصلین پوهنتون بامیان است.
مسؤولین محلی بامیان می‌گویند که هدف از راه‌اندازی این برنامه، ایجاد سهولت‌های بیشتر برای محصلین پوهنتون بامیان است.

برای نخستین بار برنامه کمک غذایی تحت نام"نیم نان محصل" از سوی یک مؤسسه خیریه هالندی برای محصلین پوهنتون بامیان آغاز شد.

مؤسسه قریه‌ صلح، که یک نهاد خیریه هالندی است به ‌تازگی این برنامه را به خاطر فراهم‌آوری‌ غذای چاشت محصلین پوهنتون بامیان روی دست گرفته است که ۱۵ نوع غذا در مینوی غذایی آن موجود است.

این مؤسسه به همکاری هوتل‌ هایلند، در ساحه پارک صلح شهر بامیان یک مرکزی را ایجاد کرده است که همه روزه برای محصلین پوهنتون این ولایت، انواع غذاهای مغذی را به قیمت ۶۰افغانی تهیه می‌کند.

مسؤولین محلی بامیان می‌گویند که هدف از راه‌اندازی این برنامه، ایجاد سهولت‌های بیشتر برای محصلین پوهنتون بامیان است تا آنان به‌ راحتی به فراگیری تحصیلات ‌شان بپردازند.

محمد‌طاهر زهیر والی بامیان در مراسم افتتاح این برنامه گفت "محصلین پوهنتون بامیان که از طرف صبح به درس می‌روند بعد از آمدن به اتاق‌های شان با ذهن خسته، هیچ نوع آمادگی برای تهیه غذا ندارند، ما این پیشنهاد را برای مؤسسه قریه صلح پیشکش کردیم تا یک وعده غذای چاشت این محصلین را با قیمت اندک فراهم سازند که خوشبختانه این طرح فعلاً به ‌صورت عملی می‌شود".

غذاهایی ‌که در این رستورانت تهیه می‌شود شامل، برنج، قورمه انواع سبزی، گوشت، عدس، لوبیا و سایر غذاهای محلی است.

شماری از محصلین پوهنتون بامیان با استقبال از آغاز این برنامه، آن را یکی از بهترین سهولت‌ها برای زندگی روزمره خواندند.

رحیمه یکی از محصلین پوهنتون بامیان به صدای امریکا گفت که قبل از این، آنان با طی‌کردن فاصلۀ زیاد میان پوهنتون تا لیلیه، توان تهیه غذا را نداشتند؛ اما اکنون می‌توانند از غذاهای این رستورانت استفاده کنند.

خانم رحیمه افزود "ما هر صبح از لیلیه تا پوهنتون یک ساعت پیاده‌روی می‌کنیم و چاشت هم که رخصت می‌شویم باید یک ساعت پیاده‌روی کنیم که هیچ توانی برای تهیه غذای ظهر نمی‌ماند و اکثر اوقات دختران گرسنه می‌ماندند؛ اما حالا با آغاز این برنامه یک قسمت اعظم از مشکلات ما حل شده است".

اما شماری از این محصلین قیمت غذاهای تهیه‌شده در این رستورانت را پر هزینه خواندند و گفتند که یک محصل روزانه توان پرداخت ۶۰ افغانی را برای یک وعده غذا ندارد.

فاطمه یکی دیگر از محصلین پوهنتون بامیان گفت "ما از مسؤولین خواهشمندیم که قیمت غذاها کاهش یابد تا همه محصلین از آن استفاده نمایند؛ اما فعلا این قیمت‌ها خیلی بلند است و یک محصل توان پرداخت ۶۰ افغانی را در روز ندارد".

به گفتۀ مسؤولین، این طرح قبلاً در شماری از کشورهای اروپایی تطبیق شده و نتیجه خوبی جهت فراهم‌آوری سهولت‌ها به محصلین به دنبال داشته است.

عبدالله ‌محمودی مدیر هوتل ‌هایلند که مسؤولیت تهیه غذای محصلین پوهنتون بامیان را به عهده دارد، گفت که در پارک صلح مرکز ولایت بامیان رستورانت را آماده کرده اند که روزانه ۱۵ نوع غذا برای محصلین پوهنتون بامیان تهیه می‌کنند.

آقای‌محمودی افزود "ما کاملاً یک طرح جدید را در بامیان پیشکش می‌کنیم. برای هر محصل روزانه تکت غذا پیش فروش می‌شود تا از ضایع‌شدن غذا جلوگیری شود و از طرف دیگر این رستورانت در یک محلی در نظر گرفته شده است که محصلین بعد از رخصت‌شدن از پوهنتون به آسانی دسترسی دارند و می‌توانند در این پارک برای صرف غذا مراجعه نمایند".

به گفتۀ مسؤولین، اگر این برنامه نتیجه خوبی به دنبال داشته باشد، رستورانت‌های کوچک در سطح ولایت بامیان ایجاد خواهد شد تا بیش از دوازده هزار محصل که در این ولایت مصروف فراگیری تحصیل اند، از این سهولت بهره‌مند شوند.

در حال حاضر در پوهنتون این ولایت بیش از ۶ هزار محصل درس می‌خوانند و تلاش‌ها جریان دارد تا تمامی این محصلین تحت پوشش کمک غذایی مؤسسه قریه صلح قرار گیرند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG