لینک های دسترسی

Breaking News

نگاهی به حملات توسط موتر در کشور های غربی


در حملۀ روز پنجشنبه ۱۳ نفر کشته و حدود ۱۰۰ دیگر در هسپانیا، زخمی گردید که شامل شهرندان اسپانیایی، آلمانی، بریتانیایی و فرانسوی می گردد
در حملۀ روز پنجشنبه ۱۳ نفر کشته و حدود ۱۰۰ دیگر در هسپانیا، زخمی گردید که شامل شهرندان اسپانیایی، آلمانی، بریتانیایی و فرانسوی می گردد

از سال ۲۰۱۴ میلادی به این سو، در حملات که تندروان توسط موتر و یا لاری در کشور های مختلف غربی انجام داده، در آن ۱۲۸ نفر کشته شده است.

در آخرین مورد، در حملۀ موتری تندوران اسلامگر که در شهر بارسلون اسپانیا صورت گرفت، حد اقل ۱۳ نفر کشته و حد اقل ۱۰۰ نفر دیگر زخمی گردید.

فلیپ ششم،‌ پادشاه اسپانیا و هزاران نفر در شهر بارسلونا ظهر جمعه در میدان اصلی آن شهر، به یاد قربانیان این حمله یک دقیقه سکوت کردند.

​حمله توسط موتر در کشور های غربی پس از آن افزایش یافت که سه سال قبل، ابو محمد ال عدنانی، یک سخنگوی گروه دولت اسلامی یا داعش، از هواداران آن گروه خواست تا حمله توسط موتر را در کشور های غربی راه اندازی کنند.

از آن پس، بر اساس مرکز پژوهشی امریکای نوین که در شهر واشنگتن دی سی مستقر است، تندروان مجموعاً ۱۴ بار توسط موتر و لاری مردم را در کشور های غربی هدف قرار داده اند.

مرگبار ترین حملۀ تندروان به تاریخ ۱۷ جولای ۲۰۱۶ در فرانسه زمانی به وقوع پیوست که یکی از تندروان گروه داعش مردم را که در جشن باستیل در منطقه نیس پاریس اشتراک کرده بودند، توسط لاری کرایی مورد حمله قرار داد. در این حمله، ۸۴ نفر کشته و بیش از ۲۰۲ نفر دیگر زخمی گردید.

آرشیف: مردم پاریس در نزدیکی محلی حملۀ برای یاد بود از قربانیان، اکیل های گل گذاشتند
آرشیف: مردم پاریس در نزدیکی محلی حملۀ برای یاد بود از قربانیان، اکیل های گل گذاشتند

برخی از تحلیلگران می گویند که حمله توسط موتر یکی از آسان ترین تکتیک های است که گروه های دهشت افگن داعش به سادگی می توانند به هدف هراس افگنی خود برسند، زیرا حمله کننده جز رانندگی، به آموزش دیگر نیاز ندارد.

گرچه تکتیک حمله توسط موتر تا اندازۀ قابل ملاحظه از ایدلوژی افراطی داعش سر چشمه گرفته است، تندروان سایر ایدلوژی ها نیز از آن استفاده کرده اند.

در ماه جون ۲۰۱۷، یکی از افراطگرایان ضد مسلمان در لندن مسلمانان را که به خاطر روز افطاری در بیرون یک مسجد گرد هم جمع شده بودند، توسط موتر مورد حمله قرار داد. در نتیجۀ این حمله، یک نفر کشته و ۱۳ نفر دیگر زخمی گردید. شاهدان گفتند که فرد حمله کننده فریاد می زدکه "می خواهم مسلمانان را بکشم."

شنبۀ گذشته، یک افراطی راستگرا در منطقه شارلوتسویل ایالت ورجنیای ایالات متحده، نیز موترش را به گروه از معترضان که بر ضد ملی گرایان سفید پوست گرد هم جمع شده بودند، راند که در نتیجه آن یک زن ۳۲ ساله، جان باخت.

واکنش به حمله

دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، و سایر رهبران کشورهای بزرگ جهان، سرمنشی سازمان ملل متحده، و پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان، حمله روز پنجشنبه در بارسلونا اسپانیا را محکوم کردند.

آقای ترمپ در یک پیام تویتر خود نوشته است که " ایالات متحده حملۀ دهشت افگنی را در بارسلونا، اسپانیا محکوم می کند و هر کاری که لازم است کمک می کند. ​ استوار و قوی باشید، ما شما را دوست داریم."

رئیس جمهور ترمپ در پیام تویتر روز جمعه خود نوشت که "اسلام رادیکال دهشت افگن به گونۀ که لازم باشد، باید متوقف گردد."

در سال های اخیر، اسپانیا شاهد حملات دهشت افگنی نبود. آخرین حملۀ مرگبار دهشت افگنی در سال ۲۰۰۴ میلادی در آن کشور صورت گرفت. تندروان ۱۰ حملۀ پی در پی بمی را در خط آهن مادرید، پایتخت هسپانیا، و سایر نقاط آن شهر سازماندهی کردند که در نتیجۀ آن ۱۹۱ نفر کشته شد و حدود ۱۸۰۰ نفر دیگر زخمی گردید.

فلیپ ششم،‌ پادشاه اسپانیا و هزاران نفر در شهر بارسلونا ظهر جمعه در میدان اصلی آن شهر، به یاد قربانیان این حمله یک دقیقه سکوت کردند
فلیپ ششم،‌ پادشاه اسپانیا و هزاران نفر در شهر بارسلونا ظهر جمعه در میدان اصلی آن شهر، به یاد قربانیان این حمله یک دقیقه سکوت کردند

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG