لینک های دسترسی

Breaking News

هلیکوپتر حامل رییس جمهور و وزیر خارجهٔ ایران دچار سانحه شده است


رییسی برای افتتاح یک بند آب به آذربایجان شرقی رفته بود و در هنگام بازگشت به تهران هلیکوپتر حامل وی دچار سانحه شده است
رییسی برای افتتاح یک بند آب به آذربایجان شرقی رفته بود و در هنگام بازگشت به تهران هلیکوپتر حامل وی دچار سانحه شده است

خبرگزاری ایرنا از وقوع سانحه بر هلیکوپتر حامل ابراهیم رییسی، رییس جمهور و حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجهٔ ایران در "جنگل دیزمار" مرکزی ولایت آذربایجان شرقی خبر داده است.

ایرنا گزارش داده است که تلاش‌ها برای "یافتن محل سانحه" این هلیکوپتر جریان دارد. اما ایسنا گزارش داده است که تا اکنون از یافتن این هلیکوپتر یا "آثاری از آن" خبر داده نشده است.

با آنهم، ایرنا گزارش داده است که این هلیکوپتر به دلیل وضعیت بد آب و هوا "فرود سخت" داشته است.

ایرنا به نقل از علی خامنه‌ای رهبر ایران نگاشته که گفته است: "ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید."

خامنه‌ای همچنان برای برگشت سالم رییسی دعا کرده است.

محمد باقری، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایران اعلام کرد: "از همه امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی برای امدادرسانی و تفحص استفاده شود."

ایرنا گزارش داده است که "۲۰ تیم امدادی به منطقه اعزام شده اند اما به دلیل صعب العبور بودن منطقه و شرایط آب و هوایی نامناسب به ویژه مه شدید، عملیات جستجو و نجات زمانبر خواهد بود".

ادارهٔ خدمات عاجل ایران گفته است که هشت امبولانس به محل وقوع سانحه فرستاده شده است زیرا به دلیل غبار شدید امکان امداد هوایی وجود ندارد.

بابک یکتاپرست، سخنگوی این اداره گفته است که یک هلیکوپتر این اداره برای امدادرسانی اعزام شده بود اما به دلیل غبار شدید نتوانست نشست کند و مجبور به بازگشت شد.

محمد مخبر، معاون اول ریاست جمهوری ایران، به دنبال سانحۀ هلیکوپتر حامل ابراهیم رییسی جلسه فوق العاده‌ای را برگزار کرد. به گزارش ایرنا در این نشست هیات دولت بر بسیج همه امکانات برای پیگیری وضعیت رییسی تاکید کرد.

خبرگزاری ایسنا به نقل از "برخی منابع غیررسمی" از کشته شدن "برخی همراهان" رییسی گزارش داد، هرچند منابع رسمی تا کنون در این مورد اظهار نظر مشخصی نکرده اند.

برخی خبرگزاری‌های دولتی ایران گزارش داده اند که برخی همراهان رییسی توانسته اند با مرکز تماس برقرار کنند.

خبرگزاری تسنیم، ارگان نشراتی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گزارش داده است که سه هلیکوپتر در حال انتقال ابراهیم رییسی و همراهانش به تبریز بودند.

بر اساس گزارش تسنیم، دو هلیکوپتر "سالم به مقصد رسیده‌اند" اما هلیکوپتر حامل رییسی و عبداللهیان که محمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز و مالک رحمتی، والی آذربایجان شرقی، نیز با وی بودند دچار سانحه شده است.

رییسی روز یکشنبه با شماری از مقام‌های دیگر ایرانی به آذربایجان شرقی رفته بود و یکجا با الهام علیوف، رییس جمهور آذربایجان، بند قیزقلعه‌سی را که با همکاری دوکشور در دریای مرزی ارس ساخته شده است، افتتاح کردند.

ایرنا گزارش داده است که این سانحه در هنگام بازگشت رییسی از آذربایجان شرقی به سمت تبریز، رخ داده است.

رییس جمهور آذربایجان در صفحهٔ اجتماعی ایکس نوشته که از خبر سانحهٔ هلیکوپتر حامل رییس جمهور ایران "به شدت ناراحت شدیم".

او گفت که منحیث یک همسایه، دوست و کشور برادر، آذربایجان آمادهٔ هرنوع کمک با ایران است.

سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفت: "ما گزارش‌های مربوط به فرود احتمالاً سخت هلیکوپتر حامل رییس‌جمهور و وزیر خارجه ایران را از نزدیک دنبال می‌کنیم."

این سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا افزوده است که در حال حاضر نظر بیشتری در رابطه با این موضوع ندارد.

بر اساس قانون اساسی ایران، در صورت مرگ رییس جمهور، معاون اول رییس جمهور "با موافقت رهبری" اختیارات و مسوولیت‌های رییس جمهور را عهده دار شده و شورای متشکل از رییس مجلس، رییس قوۀ قضاییه و معاون اول رییس جمهور موظف اند تا در جریان ۵۰ روز ترتیبات انتخاب رییس جمهور جدید را بدهند.

گروه

XS
SM
MD
LG