لینک های دسترسی

Breaking News

کابل مدارک دخالت پاکستان را در حملات تروریستی به اسلام آباد سپرد


وزیر داخله و رئیس امنیت ملی افغانستان در مورد سفرشان به پاکستان معلومات دادند
وزیر داخله و رئیس امنیت ملی افغانستان در مورد سفرشان به پاکستان معلومات دادند

وزیر داخله و رئیس امنیت ملی افغانستان پس از سفر شان به اسلام‌آباد امروز اعلام کردند که روز شنبه هیأتی پاکستانی با پاسخ به پرسش‌های جانب افغانستان در مورد حملات تروریستی اخیر و پناهگاه‌های هراس‌افگنان در آن سوی خط دیورند به کابل خواهد آمد.

محمدمعصوم ستانکزی، رئیس امنیت ملی افغانستان روز پنجشنبه – یک روز پس از سفر به اسلام‌آباد – جزئیات این سفر را در کنفرانس مشترک خبری با ویس‌ احمد برمک، وزیر داخلۀ این کشور با رسانه‌ها شریک ساختند و ملاقات بیش از یک ساعت را با صدراعظم، رئیس استخبارات، وزیر داخله و برخی مقام‌های پاکستانی سازنده توصیف کردند.

آقای ستانکزی گفت که فهرست برخی افراد در کتگوری‌های مختلف، اسناد و شواهد در مورد مراکز آموزشی تروریستان در خاک پاکستان به مقام‌های آن کشور سپرده شد.

او افزود "احتمالاً روز شنبه بر اساس تعهدی که صورت گرفته، یک هیأتی از آنها به کابل هم خواهد آمد و آن هیأت باید به مقابل سوال‌هایی که آنجا ارائه شدند و یا به حساب توضیحاتی که داده شدند، آنها موقف و در عین زمان اقدامات خود را به جانب مقامات افغانستان، معلومات را دوباره ارائه خواهند کرد".

در همین حال، ویس‌احمد برمک وزیر داخلۀ افغانستان گفت، جانب پاکستان پیشنهاد داده است تا برای جلوگیری از تحرکات بیشتر هراس‌افگنان دو کشور از نزدیک همکاری کنند.

او افزود "رئیس آی.اس.آی و وزیر داخله پاکستان مشخص پیشنهاد کردند که به خاطر این که ما بتوانیم همین‌گونه قضایا (حملات تروریستی اخیر در افغانستان) را پیشگیری کنیم، جلوش را بگیریم، آنها پیشنهاد کردند که یک میکانیزم دوجانبۀ در سطح بسیار عالی بین حکومت پاکستان و افغانستان ایجاد شود که از آن طریق ما بتوانیم که تبادل معلومات و اطلاعات استخباراتی شود و هر موردی دیگری هم باشد به صورت بسیار مؤثر و کارا تبادل اطلاعات کنیم، اقدام کنیم".

به گفتۀ وی، پیشنهاد شده است که این میکانیزم به سطح سیاسی و نهادهای امنیتی ایجاد شود.

آقای برمک، تأکید کرد که جانب افغانستان یک سلسله اسناد را به جانب پاکستان تسلیم داده است و روزهای شنبه و یکشنبه در مورد ساختار همکاری به صورت واضح و روشن میان هیأت‌های دو کشور در کابل بحث خواهد شد.

از سوی دیگر، رئیس امنیت ملی افغانستان در رابطه به موجودیت پناهگاه‌های هراس‌افگنان در خاک پاکستان و پرسش‌های افغانستان در این مورد تأکید کرد "در گذشته انکار بود. در این دفعه اعتراف با محدودیت".

به گفتۀ این مقام‌های بلندپایه حکومت افغانستان، موجودیت مراکز آموزشی طالبان در آن سوی خط دیورند، حضور رهبری طالبان و سایر شبکه‌های تروریستی در پاکستان، موجودیت مدارسی که افراط‌گرایی را ترویج می‌کند و تحرکات گروه‌های هراس‌افگن برضد حکومت افغانستان از مواردی بوده اند که در جلسۀ دیروز با جانب پاکستان در میان گذاشته شده اند.

آقای ستانکزی، به خبرنگاران گفت، افغانستان توقع دارد تا پاکستان بر ضد هراس‌افگنانی که تهدیدی برای هردو کشور محسوب می‌شود، اقدامات عملی را انجام دهد؛ اگر اسلام‌آباد گام مثبتی در این راستا برنداشت؛ در آن صورت افغانستان به تنهایی از طریق مراجع بین‌المللی و منطقه‌یی به تلاش‌هایش ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG