لینک های دسترسی

Breaking News

عملیات پاک‌سازی در بام دنیا؛ ١١تن زباله، چهار جسد و یک اسکلیت جمع‌آوری شد


کوهنوردان در حال بالا شدن بر قله‌های کوه‌های همالیا در نیپال
کوهنوردان در حال بالا شدن بر قله‌های کوه‌های همالیا در نیپال

یک تیم پاکسازی می‌گوید که جمع‌آوری انبوه زباله‌های یخ‌زده در نزدیکی قلهٔ ایورست در سلسله کوه‌های همالیا به احتمال زیاد تا پایان سال طول خواهد کشید.

این تیم متشکل از سربازان اردوی نیپال و مردم بومی "شِرپا" طی بهار سال جاری که مساعدترین فصل سال برای کوهنوردی است، توانسته‌اند ١١ تن زباله، چهار جسد، و یک اسکلیت را از ایورست که به عنوان مرتفع‌ترین کوه به بام دنیا مشهوراست، جمع‌آوری کنند.

سرپرست تیم "شِرپا" گفت که در حال حاضر ۴۰ تا ۵۰ تن زباله متشکل از خیمه‌های قدیمی، بسته‌های مواد غذایی و کپسول‌های گاز و اکسیجن، و بسته‌های خیمه و طناب به صورت لایه لایه در مرتفع‌ترین کمپ کوه ایورست در ارتفاع ۸۰۰۰ متری انباشته شده است.

از زمان نخستین فتح ایورست در سال ۱۹۵۳، هزاران کوهنورد به قله این کوه رفته‌اند و علاوه بر رد پا، زباله نیز از خود بر جا گذاشته‌اند.

طی سال‌های اخیر، دولت نیپال کوهنوردان را ملزم کرده تا زباله‌هایشان را با خود بازگردانند وگرنه پول گرو گذاشته خود را از دست خواهند داد. اگرچه این الزام دولتی و همچنین آگاهی فزون‌یافته کوهنوردان درباره مسایل محیط زیست موجب کاهش چشمگیر زباله‌های به جا مانده در ایورست شده اما جمع‌آوری زباله‌های به‌جامانده طی دهه‌های قبل مستلزم تلاش چندین ساله است.

سرپرست اعضای "شِرپا" کمبود اکسیجن در ارتفاع بالا، شرایط نامساعد آب و هوا، و بیرون آوردن زباله‌ها از داخل مکعب‌های یخ را از جدی‌ترین چالش‌هایی دانسته که تیم وی با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

به گفته او، بیرون آوردن جسد یکی از جان‌باختگان از داخل یخ دو روز طول کشید و تیم مامور یک بار به دلیل برودت شدید هوا مجبور شده بود به کمپ‌های موجود در ارتفاعات پایین‌تر بازگردد و پس از بهبود شرایط جوی تلاش‌های خود را از سر بگیرند.

او افزود جسد یکی دیگر از جان‌باختگان در ارتفاع ۸۴۰۰ متری قرار داشت و تیم تحت سرپرستی‌اش پس از ١٨ ساعت تلاش توانستند آن را به کمپ شماره ٢ منتقل کند.

همچنین قدیمی‌ترین زباله جمع‌آوری‌شده تا کنون بتری قابل‌چارچ چراغ‌های مشعل است که از سال ۱۹۵۷ به جا مانده است.

شرایط بسیار نامساعد جوی و کمبود شدید اکسیجن در کوه ایورست موجب می‌شود که کوهنوردان عمدتاً بر روی نجات جان خود متمرکز باشند و توجه کافی به مسایل محیط زیستی نکنند.

گروه

XS
SM
MD
LG