لینک های دسترسی

Breaking News

مواد درسی پوهنتون‌های افغانستان افراط‌گرایی را ترویج می‌کند - تحقیق


یک تحقیق تازه نشان می‌دهد که درس‌ها و گفتارها در خصوص نظام سیاسی اسلام در پوهنتون‌های افغانستان، به نحوی گرایش‌ها به افراط‌گرایی را در بین محصلین ترویج می‌کند.

انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان، نتایج این تحقیق را که در پوهنتون‌های کابل، هرات و ننگرهار از طریق پرسش‌نامه‌ها و مصاحبه با استادان و محصلان تهیه کرده، روز پنجشنبه (۱۵ حمل) در یک نشست خبری اعلام کرد.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که متون درسی موجود، باورهای خاصی را به عنوان "باور کامل و کمال" عرضه می‌کند که در تضاد با روش کار علمی – دانشگاهی است.

رامین کمانگر، پژوهشگر این تحقیق به خبرنگاران گفت: "آموزه‌های مندرج در متون می‌تواند به تبعیض فرهنگی، طرد یا حذف دیگری ختم شود."

این تحقیق از نتایج ۳۷۳ پرسشنامه از محصلین و هشت مصاحبه با استادان دیپارتمنت ثقافت اسلامی پوهنتون‌های دولتی تهیه شده است. ۱۵۷ محصل از پوهنتون کابل، ۱۱۹ محصل پوهنتون هرات و ۹۷ محصل از پوهنتون ننگرهار این تحقیق شرکت کرده اند.

حدود ۱۴ درصد محصلین فکر می‌کنند که نظام سیاسی کنونی افغانستان اسلامی نیست و حدود ۵۰ درصد دیگر تا حدودی آن را اسلامی می‌دانند. در مقابل حدود ۳۶ درصد محصلین به احیای "خلافت اسلامی" موافق اند و بیش از ۲۲ درصد نیز گفته اند که نظام کنونی به یکی از نظام‌های خلافت اسلامی، امارت اسلامی، ولایت فقیه یا نظام دیگر تغییر کند.

بر اساس این تحقیق، بیش از ۹۲ درصد محصلین پاسخ‌دهنده فکر می‌کنند که اسلام کامل‌ترین دین است و باید همه پیرو آن باشند. حدود ۲۰ درصد زندگی در کنار پیروان سایر ادیان را رد کرده و بیش از ۷۵ درصد دیگر نیز موافق گسترش دین اسلام به کشورهای دیگر بوده اند.

این تحقیق از مصاحبه با استادان دیپارتمنت ثقافت اسلامی سه پوهنتون مورد هدف پژوهش، نتیجه گیری می‌کند که اکثر استادان در خصوص نظام سیاسی اسلام، تفکر تندورانه و افراط‌گرایانه دارند.

XS
SM
MD
LG