لینک های دسترسی

Breaking News

هیأت پارلمانی پاکستان به کابل سفر می‌کند


این اولین سفر هیأت پارلمانی پاکستان به رهبری رئیس پارلمان آن کشور به کابل است
این اولین سفر هیأت پارلمانی پاکستان به رهبری رئیس پارلمان آن کشور به کابل است

یک هیأت پارلمانی پاکستانی به دنبال تلاش‌ها برای بهترشدن روابط افغانستان و پاکستان، هفتۀ آینده عازم کابل می‌شود.

هنوز تاریخ دقیق سفر این هیأت پاکستانی به ریاست ایاز صادق رئیس پارلمان پاکستان، به کابل مشخص نشده است و دو کشور نیز به صورت رسمی این سفر را اعلام نکرده اند.

اما؛ مقام‌های افغان گفته اند که قرار است این سفر در جریان هفتۀ آینده انجام شود.

یک مقام حکومت پاکستان به صدای امریکا گفت، محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، با فرستادن دعوتنامه‌ای از طریق یک هیأت پارلمانی پاکستان به میا نوازشریف صدراعظم آن کشور، خواسته است که از کابل دیدن کند.

این مقام افزود، رئیس جمهور افغانستان این دعوتنامه را پس از آن به نوازشریف فرستاده است که مقام‌های پاکستانی در دیدار با دیپلومات‌های افغان، سفر هیأت پارلمانی پاکستانی به کابل را پیشنهاد کرده بودند که پس از شریک‌شدن این پیشنهاد با حکومت افغانستان در کابل، رئیس جمهور غنی با این سفر موافقت کرده است.

این مقام حکومتی گفت "رئیس جمهور غنی در دعوتنامه‌اش نه تنها از سفر هیأت پارلمانی استقبال کرده؛ بلکه گفته است که در سفر این هیأت به کابل، با این هیأت دیدار نیز داشته باشد".

سخنگوی ایاز صادق رئیس پارلمان پاکستان به صدای امریکا گفت که آقای صادق مسؤولیت رهبری این هیأت را به دوش خواهد داشت؛ اما افزود که هنوز تاریخ دقیق سفر اعلان نشده است.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های پاکستانی، در ترکیب هیأت آن کشور به رهبری ایاز صادق، برعلاوۀ شماری از نمایندگان احزاب سیاسی در پارلمان پاکستان، برخی وزیران کابینۀ آن کشور نیز شامل خواهند بود.

هدف این سفر مقام‌های پارلمانی و حکومتی پاکستان به کابل، بهبود روابط افغانستان و پاکستان خوانده شده است که به سلسلۀ نشست سه جانبۀ یک ماه پیش مشاوران امنیت ملی افغانستان، پاکستان و بریتانیا در لندن، انجام می‌شود.

این مقام حکومت پاکستان گفت، در نشست لندن، برعلاوۀ گسترش روابط و افزایش تماس‌ها به سطح حکومت‌های افغانستان و پاکستان، بر تقویت روابط جامعۀ مدنی دو کشور نیز موافقه شده بود.

به باور این منبع، پس از نشست لندن، روابط میان دو کشور تا اندازه‌ای بهبود یافته است.

تا اکنون حکومت‌های افغانستان و پاکستان به صورت رسمی، در مورد سفر هیأت پارلمانی پاکستان به کابل، تبصره‌ای نکرده اند؛ اما حاجی نذیر احمدزی، معاون دوم ولسی جرگۀ افغانستان به صدای امریکا گفت، انتظار می‌رود که آن هیأت به ریاست رئیس پارلمان پاکستان، هفتۀ آینده به کابل بیاید.

آقای احمدزی گفت "هیأت‌‌های پارلمانی دو کشور، روی وضعیت فعلی افغانستان و پاکستان که بسیار وخیم شده بود، صحبت خواهند کرد تا وضعیت دوباره به حالت عادی برگردد".

معاون دوم ولسی جرگۀ افغانستان افزود، بهبود روابط افغانستان و پاکستان، یکی از اهداف "بزرگ" سفر این هیأت به کابل است.

XS
SM
MD
LG