لینک های دسترسی

Breaking News

مکتبی در اندر غزنی به آتش کشیده شد


مقام‌های محلی در ولایت غزنی می‌گویند که شب گذشته لیسۀ سلطان شهاب‌الدین، در ولسوالی اندر این ولایت را طالبان به آتش کشیده است.

اما ذبیح‌الله مجاهد، که خود را سخنگوی طالبان یاد می‌کند، در صفحۀ تویتر خود نوشته است که این مکتب را آنان به آتش نکشیده اند.

عارف نوری، سخنگوی والی غزنی، در این باره به رادیوآشنا - صدای امریکا می‌گوید "طالبان لیسه سلطان شهاب‌الدین را که یکی از بزرگترین مکاتب ولسوالی اندر بود، به آتش کشیده و کتابخانه و سایر لوازم آن حریق شده است".

لیسۀ پسرانۀ سلطان شهاب‌الدین، در اندر غزنی یکی از بزرگترین مکاتب این ولسوالی بود که به گفتۀ مقام‌ها بیش از ۳ هزار شاگرد در آن درس می‌خواندند.

ریاست معارف ولایت غزنی، می‌گوید که کتابخانه و بخش‌های اعظم از این مکتب تا صبح امروز درحال حریق شدن بوده و هم اکنون این مکتب تعطیل شده است.

محب‌الرحمن انصار، رئیس معارف غزنی می‌گوید "تا حال مشخص نیست که این مکتب چگونه به آتش کشیده شده است؛ اما به دلیل درگیری و جنگ در دو هفتۀ اخیر شماری از مکاتب ما در ولسوالی اندر تعطیل است".

مقام‌ها می‌گویند که جنگ بین‌ نیروهای امنیتی افغان و طالبان در دو هفتۀ اخیر در اندر سبب تعطیل شدن ۸ مکتب در این ولسوالی شده است.

در سال‌های اخیر چندین مکتب دخترانه در ولسوالی‌های ناامن غزنی به آتش کشیده شده است و مقام‌های حکومتی طالبان را عامل این رویدادها خوانده اند.

اما گروه طالبان همواره آتش‌زدن مکاتب را در این ولایت رد کرده است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG