لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش تهدیدات علیه امدادرسانان در افغانستان


در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳۷۷ واقعه علیه امدادرسانان در افغانستان ثبت شده است
در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳۷۷ واقعه علیه امدادرسانان در افغانستان ثبت شده است

­­دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) گفته است که در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳۷۷ واقعه علیه امدادرسانان در افغانستان ثبت شده است که در نتیجۀ این واقعات ۱۷ امدادرسان جان باخته اند.

بر بنیاد آمار این اداره، از اول جنوری تا آخر دسامبر ۲۰۱۷، برعلاوۀ کشته‌شدن ۱۷ امدادرسان در نقاط مختلف افغانستان، ۳۳ تن دیگر زخمی و ۴۷ امدادرسان نیز ربوده شده اند.

این گزارش، در مورد هویت امدادرسانان قربانی و ربوده شده چیزی نگفته است؛ اما حد اکثر این افراد افغان و تعدادی هم خارجیان اند.

این در حالی است که سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۰۰ واقعه علیه امدادرسانان ثبت شده بود. مقایسۀ آمار دو سال نشان می‌دهد که تهدیدها در برابر امدادرسانان و نهادهای کمک‌کننده بیش از ۸۸ درصد افزایش یافته است.

ولایت‌های ننگرهار با ثبت ۲۶ واقعه و بادغیس با ۲۱ واقعه در صدر ولایات دارای تهدیدهای بلند علیه امدادرسانان و نهادهای کمک‌کننده قرار دارند.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد گفته است که در جریان سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱۴۳ حمله بر کارکنان صحی و مراکز سهولت‌های صحی انجام شده که شامل حمله بر شفاخانه‌ها، کلینیک‌ها، آمبولانس‌ها و امدادرسانانی می‌شود که برای جامعه خدمات صحی عرضه می‌کنند.

سازمان ملل متحد گفته است که در هر ماه حد اوسط، بیش از ۳۱ حمله بالای سهولت‌های امور بشری صورت می‌گیرد، خشونت‌ها هر روز گراف صعودی را می‌پیماید و با گذشت هر روز شرایط کار برای نهادهای امور بشردوستانه تنگ‌تر و خطرناک‌تر می‌شود.

به باور دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد، افزایش تهدیدها در برابر امدادرسانان و نهادهای کمک‌کننده، بیانگر پیام منفی برای ادامه فعالیت نهادهای امدادرسان در افغانستان است.

XS
SM
MD
LG