لینک های دسترسی

Breaking News

ظرفیت تولید انرژی بند کجکی به ۱۵۱ میگاوات افزایش میابد


بند کجکی در ولسوالی کجکی ولایت هلمند در یک‌صدوهشتاد کلیومتری شمال لشکرگاه موقعیت دارد.
بند کجکی در ولسوالی کجکی ولایت هلمند در یک‌صدوهشتاد کلیومتری شمال لشکرگاه موقعیت دارد.

قرار داد فاز دوم بند کجکی، امروز در ارگ ریاست جمهوری با حضور رئیس جمهور غنی، میان وزیر انرژی و آب افغانستان و رئیس شرکت "هفتادوهفت" ترکی به امضا رسید.

فاز دوم بند کجکی ظرفیت تولید صد میگاوات برق را دارد. پس از تکمیل شدن آن،ظرفیت ذخیرۀ دومیلیارد و سی‌‍وچهار میلیون آب را نیز خواهد داشت، که با استفاده از آن، صد هزار جریب زمین آبیاری می‌شود.

در همین حال وزیر انرژی و آب افغانستان می‌گوید هدف اصلی ساخت فاز دوم بند کجکی تولید صد میگاوات برق است.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان می‌افزاید که هدف اصلی حکومت رسانیدن انرژی به تک‌تک خانه‌ها، مراکز و سکتورهای است که نیاز به برق دارند.

آقای عثمانی گفت " دومسأله برای توسعه سکتور انرژی مهم است. نخست خصوصی سازی سکتور انرژی و افزایش نقش سکتور خصوصی در تولید، انتقال و توزیع انرژی و دوم بستر سازی و ایجاد محیط سالم برای جلب سرمایه‌گذاری‌ ملی و بین‌المللی."

در همین حال رئیس شرکت هفتادوهفت که قرار داد پروژه بند دوم کجکی را با وزارت انرژی و آب به امضا رسانید، می‌گوید با تکمیل شدن این پروژه زمینۀ پیشرفت بیشتر به شهروندان افغان مساعد می‌شود. شرکت هفتادوهفت، شرکت ترکی است.

سلیمان سیلیون رئیس شرکت هفتادوهفت می‌افزاید با تکمیل شدن این پروژه که صد میگاوات برق را تولید می‌کند ظرفیت تولید برق بند کجکی به ۱۵۱ میگاوات می‌رسد. و ما باید بکوشیم تا معیار زندگی مردم افغانستان را بلند ببریم."

بند کجکی در ولسوالی کجکی ولایت هلمند در یک‌صدوهشتاد کلیومتری شمال لشکرگاه موقعیت دارد.

بند کجکی میان سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۴ از سوی کمپنی امریکایی موریسن، اعمار شد. فاز نخست این بند در همان زمان با ظرفیت تولید پنجاویک میگاوات برق، تکمیل گردید؛ اما فاز دوم این بند به دلایل مشکلات داخلی، هم‌چنان باقی مانده بود که امروز قرار داد ساخت آن به امضا رسید.

وزارت انرژی و آب افغانستان در مورد هزینۀ ساخت این بند و زمان تکمیل شدن آن چیزی نگفته است.

البته بر بنیاد آنچه مقام‌های وزارت انرژی وآب می‌گویند افغانستان برای رسیدن خود کفایی در تولید انرژی نیاز به چهار تا پنچ میلیارد دالر دارد.

XS
SM
MD
LG