لینک های دسترسی

Breaking News

یک هیات امریکا برای بهبود روابط به پاکستان می‌رود


دبریک چالیت، مشاور وزارت خارجهٔ ایالات متحده
دبریک چالیت، مشاور وزارت خارجهٔ ایالات متحده

وزارت خارجهٔ ایالات متحده روز دوشنبه ۱۳ فبروری (۲۴ دلو) گفت که یک هیات امریکایی به ریاست دبریک چالیت، مشاور این وزارت به منظور بهبود بخشیدن روابط در هفتهٔ جاری به پاکستان سفر می‌کند.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است که هیات امریکایی با مقامات پاکستان در مورد تقویت همکاری‌های امنیتی میان دو کشور صحبت خواهد کرد.

همچنین، به نقل از این اعلامیه، مسایل اقتصادی و همکاری برای مقابله با تاثیر تغییرات اقلیمی از جمله سایر موضوعات مطرح بحث مقامات دو کشور است.

بر اساس این اعلامیه، این هیات از تاریخ ۱۴ تا ۱۸ فبروری از پاکستان و بنگله‌دیش دیدار می‌کند و در پهلوی ملاقات با مقامات حکومت‌های این دو کشور، با اعضای جامعهٔ مدنی و رهبران سکتور خصوصی نیز دیدار خواهد کرد.

عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان که در اپریل سال گذشته با رای عدم اعتماد پارلمان از کرسی صدارت کشورش برکنار شد، همیشه با ایالات متحده در مخالفت بود. او از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ نیز استقبال کرد و واشنگتن را متهم کرد که در صدد برکناری وی بوده است.

واشنگتن و شورای امنیت ملی پاکستان، یک ادارهٔ متشکل از مقامات ارشد نظامی و غیرنظامی پاکستان، ادعاهای عمران خان را رد کرده اند.
سفر هیات ایالات متحده به پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که این کشور هنوز هم با مشکلات ناشی از سیلاب‌های ویرانگر سال گذشته دست و پنجه نرم‌ می‌کند. در اثر سیلاب‌های سال گذشته، ۱۷۰۰ نفر در پاکستان جان باختند و بر اساس تخمین حکومت آن کشور، ۱۶ میلیارد دالر خسارت دیده است.

پاکستان که مجهز با تسلیحات هسته‌ای است، در حال حاضر با بحران شدید اقتصادی روبرو است. یازده روز قبل، گفتگو‌های رو در روی اسلام‌آباد با مقامات صندوق بین المللی پول به خاطر دسترسی به قرضه بی نتیجه ماند. اما قرار است پاکستان گفتگوی‌های خود را با این نهاد مالی از سر بگیرد.

سقوط بی سابقهٔ ارزش روپیه، واحد پول پاکستان، تورم روز افزون و کمبود انرژی سبب شده است تا اقتصاد پاکستان در پرتگاه سقوط قرار بگیرد و اسلا‌م‌آباد حالا امیدوار است صندوق بین المللی پول به این کشور قرضه بدهد تا از سقوط اقتصاد آن جلوگیری شود.

روزنامه دان چاپ پاکستان در اواخر ماه جنوری گزارش داد که اسلام‌آباد به خاطر دسترسی به قرضه از صندوق بین المللی پول، خواهان حمایت ایالات متحده شده است.

XS
SM
MD
LG