لینک های دسترسی

Breaking News

ده ها کارمند پیشین ناتو در میدان هوایی کابل تظاهرات کردند


کم از کم ۳۰ شهروند افغان که قبلاً با نیروهای ترکی در چوکات ناتو در میدان هوایی کار می‌کردند در یک گردهمایی اعتراضی انقره را متهم کردند که پس از بازگشت طالبان به قدرت آنان را به فراموشی سپرده است.

بسیاری از این معترضان پیش از تصرف پایتخت توسط طالبان در ۱۵ اگست، به عنوان مترجم یا کارمند فنی در میدان هوایی نظامی کابل کار می‌کردند.

معترضان که روز چهار شنبه ۲۲ دسمبر (اول جدی ) در مقابل سفارت ترکیه در کابل شعار "ما عدالت می‌خواهیم" سر می‌دادند، مدعی اند که با وجود داشتن قرارداد با نظامیان ترکیه الی اخیر ماه دسمبر، از زمان سقوط کابل به دست طالبان تا کنون معاش دریافت نکرده اند.

اگرچه طالبان تظاهرات عمومی را ممنوع کرده اند، به این اعتراضات اجازه دادند تا بدون ممانعت برگزار شود.

اسدالله رحمانی، یکی از معترضان که به گفتهٔ خودش نزدیک به دو دهه با نظامیان ترکی به عنوان مترجم کار کرده است، با ابراز تاسف گفت: "ما را رها کردند."

محمود همراز یکی دیگر از مترجمان گفت: "ما سخت‌ترین روزهای زندگی خود را می‌گذرانیم. هیچ‌کس از سفارت نمی‌آید تا به حرف‌های ما گوش دهد، حتا با ما صحبت نمی‌کند. این یک ناامیدی واقعی است."

خبرگزاری فرانس پرس گفته است که سفارت ترکیه از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اوسط اگست، ایالات متحده نزدیک به ۱۲۵ هزار نفر را از افغانستان تخلیه کرد که اکثر شان شهروندان آسیب‌پذیر افغان و یا افغان‌هایی بودندکه در ۲۰ سال گذشته با نیروهای خارجی کار کرده بودند.

هزاران شهروند دیگر افغان هنوز هم در تلاش ترک کشور استند و ادعا می‌کنند که پیشینۀ کاری آنان با دولت پیشین افغانستان یا نیروها و سازمان‌های خارجی زندگی شان را به مخاطره انداخته است.

در همین حال، وزارت خارجهٔ امریکا یک‌بار دیگر تاکید کرده است که واشنگتن برای تخلیهٔ شهروندان ایالات متحده،‌ دارندگان کارت اقامت دایمی امریکا (گرین کارت) و آن عده از شهروندان افغان که زندگی‌شان با خطر مواجه است، تعهد "دوامدار" دارد.

ند پرایس،‌ سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا روز دوشنبه ۲۰ دسمبر‌ (۲۹ قوس) به خبرنگاران گفت که روند تخلیهٔ‌ این افراد از افغانستان ادامه دارد و به گفتۀ وی واشنگتن بر این تعهد خود پابند باقی خواهد ماند.

این در حالی است که طالبان اصرار دارند که بر اساس "فرمان عفو عمومی" علیه افرادی که در حکومت پیشین افغانستان کار کرده یا با نظامیان و سازمان‌های خارجی همکار بوده اند، هیچ اقدام انتقام‌جویانه‌ای صورت نخواهد گرفت. طالبان از افغان‌ها خواسته اند که در کشور بمانند و در بازسازی کشور سهم بگیرند.

XS
SM
MD
LG