لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: پاکستان باید به وعده های خود عمل کند


عبدالله عبدالله در کنفرانس دهلی نو تحت نام "جنگ بی پایان یا آغاز تازه"
عبدالله عبدالله در کنفرانس دهلی نو تحت نام "جنگ بی پایان یا آغاز تازه"

افغانستان زیر کنترول هیچ کشوری قرار نخواهد گرفت و ایجاد روابط با کشور های همسایه به معنی صدمه رسانیدن روابط بنیادی افغانستان با سایر همسایگان آن نمی باشد.

عبدالله عبدالله، رئیس اجراییۀ افغانستان که برای یک سفر غیررسمی دو روزه به هند رفته است با بیان این مطلب گفت که سیاست و بنیاد روابط افغانستان با سایر کشور ها تغیر نکرده و روابط حسنه با هند بخشی از منافع ملی کشورش می باشد.

رئیس اجراییۀ افغانستان تصریح کرد که مردم کشورش خواهان تامین صلح است اما تحقق آن زمانگیر می باشد.

آقای عبدالله گفت"اکثریت مردم افغانستان خواهان تامین یک صلح باوقار، پایدار و منصفانه می باشند."

پس از ایجاد حکومت وحدت ملی، سفر متعدد رهبران نظامی و ملکی پاکستان به کابل و ملاقات رئیس جمهور افغانستان با مقامات نظامی و ملکی پاکستان نشانۀ از بهبود روابط میان کابل و اسلام آباد می تواند تلقی شود.

اما اسلام آباد در سالیان پسین نیز به کرات در راستای آغاز مذاکرات صلح با طالبان وعده داده اما تاکنون نتایج پرباری از آن به چشم نمی خورد.

آقای عبدالله می گوید"از آنچه اتفاق می افتد نمی خواهیم بدبین و یا بیش از حد خوشیبین باشیم. واقع بین خواهیم بود و هر آنچه وعده داده می شود باید در عمل پیاده شود و اگر طالبان حمایت کشور همسایۀ ما پاکستان را به دست نمی آورند از آن استقبال می کنیم."

رئیس اجراییۀ افغانستان علاوه کرد که اگر طالبان این حقیقت را درک کنند که جنگ راه حل نیست و به مذاکرات حاضر شوند آغاز خوبی خواهد بود ولی به گفتۀ آقای عبدالله افغانستان راه درازی را در ایجاد ثبات و روابط با کشور همسایۀ خود در پیش خواهد داشت.

رئیس اجرایی افغانستان، اما تاکید ورزید که اگر "طالبان خواهان تداوم جنگ باشند بدون شک با گزینه های دشوار و ناممکنی در میز مذاکرات قرار خواهند گرفت."

روابط هند - افغانستان

هند به عنوان یک کشور رقیب با پاکستان، از نزدیکی اخیر کابل و اسلام آباد و احتمال بهبود روابط میان دو کشور نگران است.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از آغاز ماموریتش به حیث رئیس جمهور تا کنون به چین، عربستان سعودی و پاکستان سفرهای داشته اما به هند نرفته است.

از جریان سوالات و ابراز نظر های اشتراک کنندگان کنفرانس دهلی تحت نام – جنگ بی پایان یا آغاز تازه - که آقای عبدالله در آن شرکت کرده بود به وضاحت معلوم می شد که دهلی جدید از سفرهای اخیر مقامات نظامی و ملکی پاکستان به افغانستان و دیدار محمد اشرف غنی از اسلام آباد خوشنود نیست.

عبدالله: فرصت های خوبی داشتیم اما نتوانستیم به بهترین وجه از آن استفاده کنیم.
عبدالله: فرصت های خوبی داشتیم اما نتوانستیم به بهترین وجه از آن استفاده کنیم.

آقای عبدالله گفت که بنیاد روابط هند و افغانستان قوی بوده، بخشی از منافع امنیت داخلی ما را تشکیل می دهد و هیچگاهی دوستی پایدار افغان - هند با آنچه در سایر عرصه ها رخ می دهد مقایسه شود.

اما نگرانی از نزدیکی کابل و اسلام آباد در صحبت اخیر حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان با گاردین نیز بازتاب یافت.

آقای کرزی گفته بود "نمی خواهیم سیاست خارجی افغانستان را پاکستان کنترول کند". اما رئیس اجراییۀ افغانستان تاکید ورزید که هیچ "سازشی روی منافع ملی افغانستان صورت نگرفته است."

مذاکرات چین با طالبان افغان

آقای عبدالله گفت که مقامات چینایی چندین دور مذاکرات را با گروه طالبان انجام داده اند.

رئیس اجراییه این مهم را "پیام خوبی" خوانده گفت "دیده شود چه تاثیری را در عمل ایجاد می کند. افغانستان به عنوان یک همسایه روابط نیکی با چین داشته است."

اما پیش از آن، وزارت خارجۀ چین هرگونه ملاقات مقامات آن کشور را با گروه طالبان "دور از حقیقت" خوانده بود.

آقای عبدالله تاکید ورزید که چین خود با مشکلات دهشت افگنی در داخل آن کشور دست و پنجه نرم می کند و "ما تلاش ورزیده ایم از نفوذ و قابلیت قناعت دهی آنان" در راستای تامین صلح استفاده کنیم.

شماری از آگاهان نیز تلاش های اخیر صلح را به دلیل میانجیگری پاکستان و چین، امیدوار کننده تلقی می کنند، چون به باور آنان تهدید پاکستان جدی است که اگر طالبان با حکومت افغانستان مذاکره نکنند، آنان را دستگیر و یا از پاکستان اخراج خواهد کرد.

اما ادریس رحمانی با ابراز خوشبینی، حمایت پاکستان را از روند صلح حیاتی پنداشته، موفقیت آغاز مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان افغان را منوط به "عدم کسب پشتیبانی یک کشور دیگر از رهبران و اعضای ناراضی طالبان از مذاکرات صلح" می پندارد.

از جانب دیگر، خبرگزاری رویترز بدون ذکر نام از قول یک دستیار ارشد رئیس ارشد رئیس جمهور غنی نگاشته است که اگر خواسته های طالبان مبنی بر خروج کامل نیروهای خارجی و تطبیق تفسیر سختگیرانه قوانین اسلامی در افغانستان تغییر نکند، روز اول مذاکرات می تواند روز آخر مذاکرات صلح باشد.

XS
SM
MD
LG