لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: هشدار حملۀ طالبان بر کندز شنیده نشد


عبدالله عبدالله، رئیس اجراییۀ حکومت افغانستان
عبدالله عبدالله، رئیس اجراییۀ حکومت افغانستان

رئیس اجراییۀ حکومت افغانستان می گوید که به حکومت از پیش "چندین بار" هشدار داده شده بود که ممکن کندز تحت حملۀ طالبان قرار گیرد اما "هیچ کسی گوش نداد."

عبدالله عبدالله در نشست شورای وزرا گفت "حقیقت اینست که در کندز کوتاهی صورت گرفته و آنچه اکنون در آنجا اتفاق می افتد، به این معنی است که ما وظیفۀ مان را به درستی انجام نداده ایم.

آقای عبدالله اما تاکید کرد که حکومت متعهد به بررسی اوضاع بوده و می باید آنان پاسخ واضحی به مردم کندز ارایه کنند.

پیش از آن، عمر صافی، والی پیشین کندز که پس از سقوط آن شهر از وظیفه اش برکنار شد، به اسوشیتدپرس گفته بود که وی چندین بار از احتمال سقوط کندز، مقامات حکومتی را هشدار داده بود و برنامۀ ایجاد 15 پوستۀ جدید کمربند امنیتی را در اطراف شهر به شورای امنیت ملی و ادارۀ مستقل ارگان های محلی پیشنهاد کرده بود که ۲۵۰ هزار دالر مصرف کار داشت.

آقای صافی گفت که وی چندین بار با ارسال ایمل ها پیشنهاد خود را تکرار کرده بود "اما حکومت نتوانست مبلغ مورد ضرورت را تهیه کند."

والی پیشین کندز گفت که او حکومت مرکزی را "هشدار داده بود که طالبان 60 درصد ولایت را در کنترول خود دارند."

منیره یوسف زاده، مسوول ارتباطات ادارۀ ارگان های محلی به اسوشیتدپرس گفته است "هر اسناد مرتبط با اوضاع امنیتی کندز را که از جانب آقای صافی به دست آورده اند به مراجع مسوول انتقال داده اند." خانم یوسف زاده جزییات بیشتری در رابطه ارایه نکرده است.

پلان امنیتی تازه در کندز

یک مقام ارگان های محلی به اسوشیتدپرس گفت که گزارش های آقای صافی در حال حاضر تحت غور و بررسی قرار دارد.

این مقام ادارۀ ارگان های محل که نخواست نامش افشا شود گفت که یک برنامۀ امنیتی برای کندز "براساس پیشنهاد آقای صافی" در حال شکل گیری است.

عمر صافی که در بخش مدیریت مسایل امنیتی و خطرهای احتمالی تحصیلات عالی داشته است می گوید که آنان از ماه دسمبر به اینسو تواستند سه حملۀ گستردۀ طالبان را به شمول تلاش آن گروه برای تسخیر شهر کندز، با شکست مواجه سازند.

آقای صافی می گوید که شهر در محاصرۀ یک "مافیای نیرومند" قاچاق مواد مخدر قرار دارد که در تبانی با سیاستمداران و پولیس محلی فعالیت های خود را انجام می دهند.

به گفتۀ والی پیشین ولایت کندز، وی در یازده ماه حکومت 16 تُن مواد مخدر را سوزانده و یکی از محافظین وی در جریان سوقصد علیه خودش، کشته شد.

آقای صافی هشدار داد که ولایت کندز "قلب افغانستان است" و اگر کاری انجام نیابد، "ولایات تخار، بدخشان، بغلان و در نهایت بلخ و کشور های آسیای میانه هم از اوضاع کندز متاثر خواهند شد. او می گوید "بسیار خطرناک است."

شهر دوباره نفس می کشد

شهریان کندز، روز دوشنبه یکبار دیگر به جاده ها برآمدند و به گفتۀ دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان بیرق افغانستان بر فراز مقر ولایت کندز به احتزاز درآمد و حمیدالله دانشی، والی تازه مقرر شدۀ آن ولایت به وظیفۀ خود حاضر شد.

طالبان پس از حمله بر شهر کندز سه روز آن شهر را در کنترول خود داشتند که پس از عملیات گستردۀ زمینی و هوایی یکبار دیگر در کنترول نیرو های حکومتی قرار گرفت.

نیروهای امنیتی با حمایت هوایی نیرو های ماموریت قاطع توانستند بیشترین نقاط شهر کندز را دوباره تحت کنترول خود درآورند اما به گفتۀ خوش محمد عضو شورای ولایتی کندز، تاهنوز هم درگیری های وقفه یی در حومه و اطراف شهر به گوش می خورد.

حکومت افغانستان و ایالات متحده تعهد کرده اند تا تحقیقات کامل در مورد رویداد حمله بر شفاخانۀ سازمان داکتران بدون سرحد در کندز انجام دهند که به گفتۀ آنان "چند روزی را در بر خواهد گرفت."

بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده گفت که انتظار دارد پاسخدهی کاملی در مورد آنچه در اطراف رویداد شفاخانه اتفاق افتاده صورت گیرد اما پیش از آنکه در مورد قضاوت کند، منتظر نتایج خواهد ماند.

این مطلب بااستفاده از آژانس خبری اسوشیتدپرس تهیه شده است.

XS
SM
MD
LG