لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: 'کشتار غیر نظامیان' در پنجشیر، بغلان و تخار موجب 'تنش قومی' می شود


عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای مصالحهٔ ملی افغانستان
عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای مصالحهٔ ملی افغانستان

عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، روز جمعه ۱۳ می (۲۳ ثور) گفت که نظامیان در ولایت‌های پنجشیر، تخار، اندراب‌ و خوست‌و‌فرنگ نظامیان دست به محکمهٔ صحرایی، کشتار و شکنجهٔ باشندگان مظلوم ملکی زده‌اند.‌

آقای عبدالله که در خارج از افغانستان به سر می برد در یک پیام فیسبوک نوشته است که بیشتر کشتار غیر نظامیان در ولایت پنجشیر، ولسوالی های سه گانه اندراب ، خوست و فرنگ و ولایت تخار صورت گرفته است، اقدامی که به گفته این مقام پیشین افغانستان، موجب "تنش قومی" در آن کشور می شود.

این نخستین بار است که آقای عبدالله پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان کشتار غیر نظامی در افغانستان را محکوم کرده است.

این مقام پیشین افغانستان در این پیام فیسبوک خود از هیچ گروهی مسلح در مورد کشتار غیر نظامیان نام نبرده است.

اما قبل بر این، نیروهای "جبههٔ‌ مقاومت ملی افغانستان" به رهبری احمد مسعود در هفته های ضمن تایید از درگیری های مسلحانه در ولایت های پنجشیر، ولسوالی های سه گانه اندراب، خوست و فرنگ و ولسوالی ورسج ولایت تخار، ادعا کرده اند که جنگجویان طالبان نه تنها دست به آزار و اذیت غیر نظامیان زده، بلکه شماری از غیر نظامیان را کشته اند، اتهامی که از سوی طالبان رد شده است.

اعضای جبههٔ مقاومت ملی افغانستان ضمن تایید تلفات بر جنجگویان اش، ادعا کرده اند که در این درگیری ها ده ها جنگجوی طالبان نیز کشته و زخمی شده اند، ادعایی که از سوی طالبان رد شده است.

در همین حال، بنا برگزارش های رسیده از ولسوالی های دره و آبشار ولایت پنجشیر و ادعای برخی از باشندگان این مناطق، طالبان دست به کشتار غیرنظامیان زده اند. طالبان این گزارش ها را "بی اساس" خوانده اند.

جبههٔ مقاومت ادعا کرده است که طالبان بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نیروی تازه نفس را به ولسوالی های سه گانهٔ اندراب اعزام کرده که این نیروها در مساجد و مکاتب جا به جا شده اند و "احتمال این وجود دارد که یک درگیری مرگبار و خونین به وقوع بپیوندد."

پیش از این نیز جبههٔ مقاومت از تلفات غیرنظامیان در اندراب خبر داده بود و پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، برای نخستین‌بار نیروهای این گروه در همین ساحه با مقاومت مسلحانه مواجه شده بودند.

XS
SM
MD
LG