لینک های دسترسی

Breaking News

حدود ۱۴ هزار تندرو داعش هنوز هم در عراق و سوریه حضور دارد


مقامات نظامی عراق گفته اند پس از تصرف شهر موصل از نزد تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش، حدود ۷۰۰۰ تندرو آن گروه و گروه های وابسته به آن، هنوز هم در عراق حضور دارند.

مقامات ارشد نظامی عراق به خبرگزاری اسوشیتید پرس گفته اند که از آن جمله، حدود ۴۰۰۰ تندرو فعال اند و حدود ۳۰۰۰ آنان حامیان داعش اند که معاش به دست آورده اند.

در سوریه، مقامات امریکایی گفته اند حدود ۷۰۰۰ تندرو داعش وجود دارد که شامل ۵۰۰۰ تندرو فعال و ۲۰۰۰ حامیان آن گروه را شامل می گردد.

در تابستان ۲۰۱۶، پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحده ادعا کرد که عملیات نظامی در عراق و سوریه، موجب کشته شدن ۴۵ هزار تن از تندروان در میدان جنگ شده است و شماری از تندروان آن گروه به ۱۵ هزار نفر کاهش یافته است.

پس از ایجاد خلافت خود خواندۀ داعش در سال ۲۰۱۴، تندروان گروه داعش در کشور های مختلف به شمول کشور های غربی، دست به اعمال مرگبار و خشونت آمیز زده اند. اما بیشتر فعالیت تندروان این گروه و گروه های وابستۀ آن در عراق، سوریه و تا اندازۀ در افغانستان متمرکز بوده است.

در سه سال گذشته، ائتلاف به رهبری ایالات متحده تندروان داعش را همواره در عراق و سوریه مورد حملات هوایی قرار داده است.

عملیات نظامی برای تصرف دوبارۀ موصل در ماه سپتمبر ۲۰۱۶ آغاز شد و حیدرالعبادی، صدراعظم عراق در اوایل ماه جولای، آزادی کامل آن شهر را اعلام کرد.

با وجود شکست در موصل، برخی مقامات امریکایی می گویند که تندروان داعش هنوز هم یک تهدید در شرق میانه به شمار می رود.

اما مک گورک، نمایندۀ ارشد ایالات متحده در ائتلاف ضد داعش​، اخیر گفته است که با وجود ادامۀ تهدید داعش، تندروان آن گروه که در شهر رقۀ سوریه مصروف جنگ اند، از بین خواهند رفت.

تحلیلگران به صورت عموم به این باورند که جامعه بین المللی در پهلوی عملیات نظامی بر ضد گروه داعش، تلاش کند منابع مالی این گروه را از بین ببرد. اما آنان تاکید می کنند که مبارزه بر ضد داعش و شکست قطعی آن گروه مستلزم اقدامات همه جانبه به شمول تدابیر لازم برای افراط زدایی، همآهنگی بیشتر میان کشور ها در مبارزه با این گروه و مهم تر از همه، خواست واقعی سیاسی است تا این گروه با شکست واقعی مواجه شود.

XS
SM
MD
LG