لینک های دسترسی

Breaking News

ادعاهای ضد و نقیض در مورد درگیری در شهر غزنی


مقام‌های افغان می‌گویند که اکثریت بخش‌های شهر غزنی را تصرف کرده اند و فقط در بخش‌های غربی این شهر درگیری میان دو طرف جریان دارد؛ اما گروه طالبان می‌گویند، آنان مناطقی را که در روز نخست درگیری تصرف کرده اند، هنوز در تسلط خویش دارند.

این ادعاهای ضد و نقیض از سوی طرف‌های درگیری در حالی مطرح می‌شود که فعالیت شبکه‌های مخابراتی در شهر غزنی قطع شده و مسیرهای رفت و آمد نیز مسدود گردیده است.

جنرال محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که از بسیاری مناطق شهر غزنی طالبان عقب رانده شده اند و فقط در بخش‌های غربی این شهر، درگیری جریان دارد.

جنرال رادمنش افزود "فعلأ در قسمت‌‎های منطقه‌ای به نام حسن آباد که ۵۰۰ الی ۶۰۰ متر در غرب شهر غزنی است، در آنجا مصروف تصفیه و تلاشی مناطق استند".

طالبان مسلح، نیمه شب جمعه (۱۸/۱۹ اسد) بر شهر غزنی حملۀ گروهی کردند و تا ناوقت شب گذشته در برخی از ساحات مرکزی این شهر درگیری جریان داشت.

نصیراحمد فقیری، عضو شورای ولایتی غزنی نیز به رادیوآشنا - صدای امریکا گفت که با رسیدن نیروهای کمکی به محل، از شب گذشته تا کنون درگیری در مرکز شهر کاهش یافته است.

آقای فقیری افزود که هنوز هم شماری از جنگجویان طالبان که در بلند منزل‌ها وبرخی از مارکیت‌های تجارتی در "قلعۀ قاضی"، "پیرقرضدارها" و "خشک" سنگر گرفته اند با نیروهای افغان به گونۀ پراگنده، درگیر اند.

اما قول اردوی عملیات‌های خاص می‌گوید که این مناطق از وجود طالبان پاک‌سازی شده است.

دگروال عبدالقیوم نورستانی، سخنگوی قول اردوی عملیات‌های‌ خاص به رادیوآشنا - صدای امریکا گفت که نیروهای خاص، در شهر غزنی مستقر شده اند.

آقای نورستانی گفت"دشمن از شهر بیرون رانده شده و در اطراف شهر میان نیروهای مشترک افغان و طالبان جنگ جریان دارد".

محمد کریم، یک باشنده شهر غزنی به رادیو آشنا – صدای امریگا گفت که شب گذشته صدای تیراندازی در این شهر، کم بوده است.

ادعای طالبان:

طالبان ادعا کرده اند که آنان تمام مناطقی را که در روز نخست درگیری تصرف کرده بودند، هنوز در اختیار دارند.

ذبیح الله مجاهد، یکی از سخنگویان گروه طالبان در صفحه توییترش نوشته که جنگجویان این گروه، شب گذشته به زندان ولایت غزنی حمله کرده و محبوسین را به مکان محفوظ انتقال داده اند.

آقای مجاهد ادعا کرده که ۲۵ عراده وسایط زرهی نیروهای افغان را نیز به دست آورده اند.

هنوز اطلاعات دقیق از تلفات نیروهای افغان و مخالفان مسلح در دست نیست؛ اما روز گذشته وزارت دفاع افغانستان گفته بود که در این درگیری‌ها ۶ سرباز افغان کشته و ۵ تن آنان مجروح شده اند وهمچنان ۱۵۰ تن از جنگجویان طالبان کشته و مجروح شده اند.

این در حالیست که فعالیت شبکه‌های مخابراتی از حوالی ساعت ۴:۰۰ عصر روز جمعه (۱۹ اسد) در شهر غزنی قطع شده است به همین دلیل جزئیات ارائه شده از سوی مقام‌های افغان و طالبان به گونۀ مستقل تائید نمی‌گردد.

مسدود شدن شاهراه کابل - کندهار

همزمان با این درگیری در شهر غزنی، طالبان شاهراه کابل – کندهار را نیز به روی مسافران مسدود کرده اند.

حدود دو هزار مسافر شامل کودکان، زنان و مردان که مهاجرین برگشته از ایران نیز شامل آنان است، زمانی که می‌خواستند از ولایت هرات به کابل و ولایات دیگر بروند به دلیل مسدود بودن شاهراه در کندهار گیر مانده اند.

جنرال رادمنش در این مورد گفت که بعضی عملیات‌ها در شاهراه کندهار - کابل نیز راه اندازی شده و به زودی امنیت در این شاهراه تأمین خواهد شد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG