لینک های دسترسی

Breaking News

گزارشگران بدون مرز: آزادی بیان نباید قربانی مصالحه شود


سازمان گزارشگران بدون مرز، تاکید کرده است که احترام به کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشری از جانب طالبان، باید از پیش‌شرط‌های اصلی مذاکرات صلح، در افغانستان باشد.

این سازمان، با نشر یک اعلامیه، به صورت مشخص به آزادی بیان و مصؤونیت روزنامه‌نگاران اشاره کرده و از تمامی کشورهایی که در تلاش‌ها برای مذاکرات صلح در افغانستان نقش دارند، خواسته است تا به این مسایل توجه جدی داشته باشند.

براساس آمار گزارشگران بدون مرز، از سال ۲۰۰۱ تا اکنون دست‌کم ۶۶ روزنامه‌نگار، به شمول ۱۶ روزنامه‌نگار خارجی، هنگام اجرای وظیفه در افغانستان جان داده اند.

هم‌چنین، به بیش از ۳۰ رسانه در همین مدت حمله و نیز روزنامه‌نگاران بسیاری مورد تهدید قرار گرفته اند که مسؤولیت بیشتر آن را طالبان برعهده گرفته اند.

رضا معینی، مسؤول دفتر افغانستان و ایران گزارشگران بدون مرز گفته است: "باید پیش‌شرط هر نوع مذاکره با طالبان پذیرش تعهدات بین‌المللی بنیادین و رعایت حقوق بین‌الملل بشردوستانه باشد و تا زمانی که طالبان احترام خود را به این تعهدات اعلام نکنند، نباید هیچ مذاکره‌ای با طالبان انجام شود".

آقای معینی افزوده است: "ما از کشورهای که در مذاکرات سهیم هستند، می‌خواهیم تا از تمام امکانات خود برای حفاظت از روزنامه‌نگاران و آزادی بیان در افغانستان استفاده کنند".

دولت افغانستان همواره گفته است که حفظ دستاوردهای افغانستان در سال‌های اخیر و احترام به قانون اساسی این کشور، در آجندای مذاکرات صلح با طالبان خواهد بود.

با این حال، با توجه به پیشینه حاکمیت گروه طالبان در افغانستان، ناظران امور نسبت به محدود شدن آزادی‌های مدنی در افغانستان در صورت سهیم‌شدن طالبان در قدرت نگران هستند.

XS
SM
MD
LG