لینک های دسترسی

Breaking News

آزار و اذیت، علت فرار مهاجرین افغان از پاکستان


آی.او.ام: در ماه جنوری سال روان بیش از ٢٢ هزار پناهجوی افغان بدون سند در اطراف مناطق سرحدی تورخم برای گریز از اذیت و ترک پاکستان جمع شده بودند
آی.او.ام: در ماه جنوری سال روان بیش از ٢٢ هزار پناهجوی افغان بدون سند در اطراف مناطق سرحدی تورخم برای گریز از اذیت و ترک پاکستان جمع شده بودند

بعد از وقوع یک حملۀ مهلک طالبان در ماه دسمبر گذشته بالای یک مکتب در شهر پشاور که در ان صد ها شاگرد و معلم کشته شد، اکنون هزاران خانوادۀ افغان پاکستان را غرض گریز از آزار و اذیتی که به گفته ان ها از جانب پولیس میباشد، ترک می گویند.

ریچارد دنزنگر، رئیس ادارۀ سازمان بین المللی برای مهاجرت یا آی او آم در افغانستان، می گوید که در ماه جنوری سال روان بیش از ٢٢ هزار پناهجوی افغان بدون سند در اطراف مناطق سرحدی تورخم برای گریز از اذیت جمع شده بودند.

به باور رئیس این اداره این رقم بالاتر از دو برابر شماری است که در سال ٢٠١۴ پاکستان را ترک کردند. این اداره می افزاید که حدود ١٥٠٠ تن دیگر در ماه گذشته مجبور به ترک کشور پاکستان شده که دو برابر شمار کسانی را تشکیل می دهد که در ماه دسمبر سال گذشته از این کشور اخراج شده بودند.

اقای دنزنگر، علت اصلی این کار را حملۀ طالبان بر یکی از مکاتب شهر پشاور می خواند. به باور او هرزمانی که در پاکستان یک حآدثۀ دلخراش رخ می دهد بهای آن را خارجیان مقیم در آن کشور می پردازد و اکنون مهاجرین افغان مورد هدف این ازار قرار گرفته اند.

این اظهارات در حالی از سوی دفتر این سازمان صورت می گیرد که حکومت پاکستان از حکومت افغانستان و کمشنری عالی ملل متحد برای پناهجویان یک بار دیگرخواسته است تا زمینۀ بازگشت پناهجویان افغان را از پاکستان هرچه زود تر فراهم سازد تا این مهاجرین به کشور خود بازگردند.

تسنیم اسلم، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان، دیروز در یک کنفرانس خبری بیان داشت که کشورش یک موافقت نامۀ سه جانبه را میان حکومت افغانستان و کمشنری عالی ملل متحد برای پناهجویان امضا کرده است که بر اساس آن پناهجویان افغان باید تا ختم ماه دسمبر ٢٠١٥ به افغانستان باز گردند.

خانم اسلم اضافه کرد که نگرانی عمیق حکومت پاکستان از پناهجویان بدون اسناد می باشد که بنابر وضعیت غیر قانونی شان ممکن به آسانی توسط دهشت افگنان جذب شوند.

وی بیان میدارد که علاوه بر یک اعشاریه شش میلیون پناهجو قانونی افغان، تخمیناً عین شمار غیر ثبت شده و غیر قانونی نیز در پاکستان زندگی می کنند و بدلیل این عدم قانونی بودن خویش، به پولیس مراجعه کرده نمی توانند و اغلب مورد سواستفاده دهشت افگنان قرار میگیرند.

به باور سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان نشانه های وجود دارد که از محلات اقامت پناهجویان غیر قانونی نیز منحیث مخفی گاه یا اقامتگاه دهشت افگنان نیز استفاده صورت می گیرد.

بر اساس ارقام ارئه شده توسط کمشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان یا UNHCR پاکستان هنوز هم میزبان یک اعشاریه پنج میلیون پناهجوی ثبت شدۀ افغان می باشد.

این کمشنری از سال ٢٠٠٢ میلادی بدینسو، زمینۀ بازگشت سه اعشاریه هشت میلیون پناهجوی افغان را از پاکستان فراهم ساخته است.

مهاجرین افغان بدلیل ازار پاکستان را ترک میگویند
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:37 0:00

XS
SM
MD
LG