لینک های دسترسی

Breaking News

اشلی مایکل وست‌وود مربی تیم ملی فوتبال افغانستان شد


اشلی مایکل وست‌وود
اشلی مایکل وست‌وود

اشلی مایکل وست‌وود، بازیکن پیشین فوتبال انگلستان برای یک سال آینده به حیث مربی تیم ملی فوتبال افغانستان ایفای وظیفه خواهد کرد.

یوسف کارگر، رییس فدراسیون ملی فوتبال افغانستان، روز چهارشنبه هشتم ماه نومبر طی یک کنفرانس خبری، آقای مایکل وست‌وود را به اعضای فدراسیون و جامعۀ خبرنگاران افغان معرفی کرده او را یک مربی "با تجربه" خوانده گفت که می تواند "گزینۀ مناسبی برای تیم ملی فوتبال افغانستان باشد."

پس از کناره گیری عبدالله المطیری، مربی پیشین تیم ملی فوتبال افغانستان، وست‌وود در حالی به این سمت گماشته می‌شود که ملی پوشان افغانستان پس از پیروزی در مقابل منگولیا به مرحلهٔ دوم بازی‌های مقدماتی جام جهانی سال ۲۰۲۶ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ صعود کردند. تیم ملی فوتبال افغانستان در دو بازی رفت و برگشت، دو بار تیم منگولیا را - در داخل این کشور و در تاجیکستان - با نتیجهٔ ۱-۰ صفر شکست داد.

اشلی مایکل وست‌وود در این نشست خبری گفت که تمام تلاش هایش را به خرج خواهد داد تا یک تیم خوبی را روانۀ دور دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ و جام ملت های آسیا ۲۰۲۷ کند.

وست‌وود در مراحل نخست زندگی حرفه‌‌ای خود پس از فراغت از اکادمی فوتبال مانچستر یونایتد در سال ۱۹۹۵با تیم فوتبال کرو الکساندرا قرار داد بست که سه سال پس از آن به تیم برادفورد سیتی پیوست و سپس با تیم‌های مختلف در سطوح متفاوت لیگ‌ها بازی کرده است.

دور دوم مقدماتی جام جهانی فوتبال و جام ملت‌های آسیا به تاریخ ۱۶ ماه نومبر آغاز شده و تا یازدهم ماه جون ۲۰۲۴ادامه می‌یابد. اکنون این سوال مطرح می شود که انتخاب یک مربی آنهم با پیشینۀ مربی‌گری تیم های سطوح نه چندان بلند می تواند اقدام خوبی برای راهیابی تیم ملی فوتبال افغانستان به دور بعدی مقدماتی جام جهانی و جام ملت های آسیا باشد؟

علی عسکر لعلی، کمک مربی پیشین تیم ملی فوتبال افغانستان و مدرس فوتبال به صدای امریکا گفت: "هیچ مربی قادر نخواهد بود در هشت روز، یک تیم را آمادۀ یک مسابقه کند و با این چالش کنار آید."

لعلی ضمن اینکه برای تیم ملی فوتبال افغانستان ابراز موفقیت کرد، چالش‌های متعددی را برشمرده و گفت که این مربی جدید "شناخت کافی از فوتبال افغانستان و بازیکنان این تیم نداشته و ناگزیر است به مشورۀ کمک مربی خود اکتفا کند که او هم لایسنس لازم برای مربی‌گری ندارد".

وضعیت متشنج در فضای تیم ملی افغانستان، حریفان قدرتمند در گروه دور بعدی مقدماتی، اقلیم نا مساعد کویت برای بازیکنان تیم ملی فوتبال افغانستان، از جمله چالش هایی‌ است که به گفتۀ آقای لعلی، تیم ملی فوتبال افغانستان با آن روبرو است.

تیم ملی فوتبال افغانستان متشکل از بازیکنان ساکن در داخل و خارج از افغانستان است، روالی که در بسیاری حالات در خصوص آمادگی بدنی این تیم مشکل ساز بوده است.

علی عسکر لعلی گفت که اکثر بازیکنان ساکن در داخل افغانستان "برعلاوۀ اینکه یک سال می‌شود هیچ‌گونه مسابقۀ باشگاهی نداشته اند و از مسایل تاکتیکی و تخنیکی فوتبال دور مانده اند، از نظر توانایی‌های فزیکی در حالتی نیستند که بتوانند حریف قطر شوند."

قرار است افغانستان در کویت در دور دوم رقابت‌های مقدماتی با تیم‌های ملی کویت، هند و قطر رقابت کند. پس از رقابت گروهی، دو کشوری که در صدر جدول قرار گیرد، به مرحلهٔ بعدی جام جهانی سال ۲۰۲۶ راه خواهند یافت. افغانستان تا اکنون هیچ زمانی به جام جهانی و جام ملت‌های آسیایی فوتبال راه نیافته است.

گروه

XS
SM
MD
LG