لینک های دسترسی

Breaking News

تیفا: مردم آمادۀ برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی اند


تیفا: سروی تازه نشان داده است که زنان برای اشتراک در انتخابات شوراهای ولسوالی آماده اند
تیفا: سروی تازه نشان داده است که زنان برای اشتراک در انتخابات شوراهای ولسوالی آماده اند

یک تحقیق تازه از سوی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا نشان داده است که حدود ٨٠ در صد افراد واجد شرایط برای رأی دهی مایل اند که در انتخابات شورا های ولسوالی شرکت ورزند و در ولسوالی های مربوطۀ شان، شورا ها داشته باشند.

تیفا این سروی را در دوازده ولسوالی ولایت های بلخ، بدخشان، ننگرهار، کابل، هرات و کندهار انجام داده است.

در نتایج این سروی که از سوی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان طی یک کنفرانس امروز در کابل ارایه شد، همچنان آمده است که ٣٣ در صد باشندگان این ولسوالی ها در مورد انتخابات شوراهای ولسوالی آگاهی داشته، ۴١ در صد معلومات اندک و ٢٦ در صد دیگر از صراحت قانون اساسی در رابطه به این شوراها اصلا آگاهی ندارند.

نتایج همچنان نشان داده است که شش درصد باشندگان ولسوالی ها اصلاً مایل به اشتراک در انتخاباتِ یاد شده نبوده، و پانزده فیصد شان تا کنون تصمیم نگرفته اند.

بر اساس این سروی، نا امنی عامل اصلی برگزار نشدن انتخابات شوراهای ولسوالی بوده است. صغرا سعادت سخنگوی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می گوید که این سروی همچنان نشان داده است که زنان برای اشتراک در این انتخابات آماده اند.

از سوی دیگر شاه سلطان عاکفی رئیس کمیسیون ویژۀ اصلاح نظام انتخاباتی گفته است که انتخابات شورا های ولسوالی به خاطر مهم است که مردم بر حکومتداری محلی، نظارت بهتر داشته می توانند.

بر اساس مادۀ یکصد و چهلم قانون اساسی افغانستان، اعضای شورا های ولسوالی ها باید از طريق انتخابات آزاد، عمومی ومستقيم ازطرف ساکنين محل برای مدت سه سال انتخاب شوند.

XS
SM
MD
LG