لینک های دسترسی

Breaking News

اشرف غنی: مبلغ ۲۰ میلیون دالر جهت تجهیز نیرو های امنیتی موجود میباشد


اشرف غنی: مبلغ ۲۰ میلیون دالر جهت تجهیز نیرو های امنیتی موجود میباشد
اشرف غنی: مبلغ ۲۰ میلیون دالر جهت تجهیز نیرو های امنیتی موجود میباشد

به دنبال اعلام رسمی رییس جمهور کرزی مبنی بر آغاز روند انتقال امنیت درسال روان و مشخص شدن ساحات، نگرانی های مردم که مبادا امنیت مختل نگردد، رو به افزایش است.

داکتر اشرف غنی احمدزی رییس بورد مشترک پروسۀ انتقال مسوولیتهای امنیتی در گفتگو با رسانه ها اطمینان داد که مناطق ومحلاتی که در مرحله اول تحویل گیری مسوولیت امنیتی مشخص شده اند با دقت تمام پس از انجام تحقیقات انتخاب شده و هرگزامنیت آن مناطق مختل نخواهد شد.

آقای غنی درین گفتگو با رسانه ها از تهیه و آماده ساختن امکانات برای تجهیز نیروهای امنیتی کشور صحبت کرده گفت:

" برای دو سال آینده مبلغ ۲۰ ملیارد دالر برای مصرف تجهیز اردو وسایر نیروهای امنیتی موجود میباشد درین مورد تردید ی وجود ندارد."

رییس بورد مشترک افزود که امکانات برای مرحله اول و کوتاه مدت انتقال مسئولیت امنتی مطلقاً تهیه شده اما مذاکرات و گفت و شنود برای مراحل بعدی ادامه دارد.

طوریکه رئیس جمهور به روز سه شنبه اعلام کرد امکانات و نیازمندیها باید از پنج سال تا پانزده سال مدنظر باشد تلاشها درین راستا جریان دارد.

اما آگاهان امور نظامی دیدگاههای خود را درین باره ارایه میدارند جنرال عتیق الله امر خیل تحلیل گر امور نظامی به این باور است که آماده گی های نیرو های امنیتی افغان درین مورد در مراحل ابتدایی قرار دارد.

داکتر اشرف غنی در گفتگو با رسانه ها راجع به مذاکرات در مورد همکاریهای درازمدت و ستراتیجیک میان افغانستان و ایالات متحده امریکا معلومات داده ابراز داشت :

این مذاکرات درحال حاضر درسطح گروپهای کاری ادامه دارد که از جانب امریکا آقای فرانک ریجیرو معاون نمایندۀ خاص ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان تیم مذاکراتی را رهبری میکند و از جانب کابل آقایان داکتر زلمی رسول وزیرامور خارجه، داکتر سپنتا رییس شورای امنیت که سابق پست وزارت خارجه را عهده دار بود و داکتر اشرف غنی در مراحل ستراتیجیک شامل تیم مذاکراتی اند.

اشرف غنی میگوید این امکانات و احتمالاتی که کدام کشور همسایه به افغانستان حمله کند بسیار ضعیف است.

آقای غنی میگوید که اکنون این حماقت را کسی نخواهد کرد تا به افغانستان حمله کرده و مردم را علیه خود بشوراند و به حرکت بیاورد. مگر خطرات و تهدیدات تروریزم به عنوان تهدید مشترک وجود دارد و درینجاست که ما نیاز داریم تا بدانیم منافع ملی و منافع مشترک ما یعنی منافع دوجانبه ما در چیست و چه باید بکنیم.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG