لینک های دسترسی

Breaking News

شورای صلح: نشست سه جانبه علما در اندونیزیا به زودی برگزار می‌شود


در این نشست علما، ۵۰تن از علمای برجستۀ افغانستان، پاکستان و اندونیزیا اشتراک خواهند کرد.
در این نشست علما، ۵۰تن از علمای برجستۀ افغانستان، پاکستان و اندونیزیا اشتراک خواهند کرد.

مقام‌های شورای عالی صلح افغانستان، دلیل به تعویق افتیدن نشست علمای افغانستان، پاکستان و اندویزیا را در جارکارتا پایتخت اندونیزیا، ادامه بحث علمای پاکستان در مورد آجندای تعیین شده می‌خوانند.

مولوی عبدالخبیر اچقون، معاون شورای عالی صلح افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت پس از آن که علمای پاکستان آجندا را تائید کردند، تاریخ برگزاری این نشست، مشخص خواهد شد.

مولوی اچقون گفت که در حال حاضر آجندای این نشست از سوی اندونیزیا به علمای پاکستان، فرستاده شده است.

این مقام شورای عالی صلح افغانستان، عضو هیأت اشتراک کننده در نشست سه جانبه علما و عضو هیأتی که برای برگزاری این نشست دوبار به اندونیزیا سفر کرده، نیز است.

او گفت "چیزی که در شورای عالی صلح مطرح است و چیزی که هیأت در آخرین بار با علمای سازمان‎های سه گانه اندونیزیا، نهضت اسلامی اندونیزیا، انجمن محمدیه، مجلس علما به تفاهم رسیده بودیم، اینست که اول آجندا از طرف اندونیزیا همرای پاکستان مطرح می‌شود و بعد از توافق پاکستان، تاریخ تدویر کنفرانس علمای سه کشور را اندونیزیا اعلام می‌کند".

مولوی اچقون گفت در این نشست که برای سه روز ادامه می‌یابد ۵۰ تن از علمای برجستۀ افغان، پاکستانی و اندونیزیایی اشتراک خواهند کرد و روی جنگ جاری در افغانستان از دیدگاه شریعت اسلامی صحبت خواهد شد.

به گفته آقای اچقون، در ختم این نشست، قطعنامه‌ای از سوی علمای سه کشور صادر خواهد شد.

قرار است که بعد از این نشست سه جانبه، یک نشست دیگر متشکل از علمای جهان اسلام در یکی از کشورهای اسلامی که در جنگ جاری افغانستان بی طرف باشد، برگزار گردد.

آقای اوچقون گفت که تا اکنون در مورد کشور میزبان این نشست جهانی، صحبت نشده است؛ اما احتمال دارد که عربستان سعودی میزبان نشست علمای جهان اسلام در مورد جنگ افغانستان باشد.

تا اکنون علمای دینی پاکستان در مورد نشست سه جانبه در اندونیزیا، موقف خویش را با رسانه‌ها شریک نساخته اند؛ اما گروه طالبان از عالمان دینی خواسته است که در نشست سه جانبه به میزبانی اندونیزیا، اشتراک نکنند.

پیش از این رسانه‌ها گزارش‌های را نشر کرده بودند که نشست سه جانبه علمای دین در جاکارتا، پایتخت اندونیزیا امروز جمعه، برگزار می‌گردد.

XS
SM
MD
LG