لینک های دسترسی

Breaking News

فعالان: ائتلافها از دامن زدن مسایل قومی پرهیز کنند


مسوولان شبکه فعالان جوان برای اصلاح و تغییر، شکلگیری جناح ها و ائتلافهای سیاسی را لازمه یک نظام دیموکراتیک می دانند اما ابراز نگرانی می کنند که مبادا این ائتلافها از مسایل قومی و سمتی در انتخابات سوء استفاده کنند.

فعالان این شبکه می گویند که ائتلافهای سیاسی زمانی می تواند از پشتیبانی مردم برخوردار شود که در راستای وحدت ملی و منافع مردم تلاش کند و از دامن زن مسایل قومی و سمتی پرهیز کند.

مسوولان شبکه فعالان جوان برای اصلاح و تغییر با برگزاری کنفرانسی زیر نام "انتخابات، جهت گیریهای قومی و نگرانی از حضور کمرنگ زنان" نگرانی های جوانان عضو این شبکه را در مورد انتخابات ابراز کردند.

میثم احسانی، سخنگوی این شبکه می گوید که هیچگاهی با شکلگیری ائتلافها مخالفت وجود ندارد اما نگرانی این است که مبادا ائتلافهای جدید با برتری دادن مسایل قومی و سمتی، کشور را بار دیگر به سوی بحران بکشاند.

این نگرانیها با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی سال ۱۳۹۳ در حالی ابراز می شود که هفته گذشته ائتلافی با ترکیب ۱۳ حزب سیاسی به منظور شرکت در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شکل گرفت.

در همین حال فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان موجودیت ائتلافهای سیاسی را به سود روند انتخابات دانسته و می گوید که چنین شکلگیریها می تواند از تعدد کاندیدان در انتخابات ریاست جمهوری جلو گیری کند.

شبکه فعالان جوان برای اصلاح و تغیر از دموکراسی حمایت میکنند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:07 0:00


فهیم نعیمی، سخنگوی فیفا گفت که این نهاد نیز در نگرانیهای جوانان خود را شریک می داند. نعیمی افزود که اگر ائتلافهای سیاسی بر مبنای قومیت و سمت حرکت کند، انتخابات با چالشهای جدی رو به رو خواهد شد.

کمرنگ بودن نقش زنان

شبکه فعالان جوان برای اصلاح و تغییر که متشکل از ۳۵ سازمان و نهاد مدنی است از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که مراکز ثبت نام را افزایش دهد تا باشد که زنان در روستا ها و مناطق دور دست بتوانند کارت رایدهی دریافت کنند.

سخنگوی فیفا نیز گفت که یافته های آن نهاد نشان می دهد که در هر دو مرحلۀ ثبت نام رای دهندگان، حضور زنان بنابر دلایل مختلف کمرنگ بوده است.

مشکلات امنیتی، نبود پولیس زن در محلات ثبت نام، قرار نداشتن مراکز ثبت نام در محلات مناسب و محدودیت های فرهنگی و اجتماعی از عواملی است که به گفتۀ سخنگوی فیفا دسترسی زنان را به اخذ کارت رایدهی دشوار می سازد.

مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات می گویند که بخاطر تشویق و بهبود دسترسی زنان به مراکز ثبت نام، مراکز جداگانه در نظر گرفته شده است که تمام امور آن توسط زنان به پیش برده می شود.

اما جوانان فعال برای تغییر و اصلاح مراکز موجود را کافی نداسته و برای ایجاد سهولت های بیشتر در مناطق و ولسوالی هایی که زنان کمتر به مراکز ثبت نام دسترسی دارند، ایجاد مراکز سیار ثبت نام را پیشنهاد می کند.
XS
SM
MD
LG