لینک های دسترسی

Breaking News

نشست سفرای پیشین امریکا در واشنگتن در مورد افغانستان


سفرای پیشین امریکا در افغانستان و پاکستان از مذاکرات صلح برای ثبات افغانستان استقبال کردند
سفرای پیشین امریکا در افغانستان و پاکستان از مذاکرات صلح برای ثبات افغانستان استقبال کردند

چندین سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان و پاکستان میگویند که صلح در افغانستان با حمایت کشورهای همسایه ممکن است و این کار باعث برقراری صلح در منطقه خواهد شد. این سفرا در نشستی در دانشگاه جان هاپکنز مسایل منطقه و افغانستان را مورد بحث قرار دادند.

رونالد نیومن، سفیر پیشین ایالات متحده امریکا در افغانستان در این نشست، در خصوص نقش زلمی خلیلزاد، نماینده وزارت خارجه امریکا برای مذاکرات صلح و ابهامات این روند نسبتا انتقاد آمیز صبحت کرد.

آقای نیومن گفت علاقمندی زیاد برای برقراری صلح در افغانستان وجود دارد و نیز افغان ها خواهان برگزاری انتخابات استند که تا اکنون دوبار به تعویق افتاده است.

آقای نیومن گفت "در افغانستان مردم علاقمندی زیاد به صلح دارند، اما در برابر آن بیم ها و علاقمندی رهبران است و پرسش بزرگی که آیا افغان ها امارت اسلامی را خواهند پذیرفت یا دموکراسی روز افزون را. اگر مذاکرات به توافق برسد، آن وقت شما شاهد تنش های زیاد افراد و گروه ها، وضعیت شکننده و شاید وضعیت مختل کننده خواهید بود."

در این نشست مسایلی راجع به مذاکرات صلح و نقش کشورهای همسایه نیز مطرح گردید. ریچارد اولسن، سفیر پیشین امریکا در پاکستان و نماینده پیشین وزارت خارجه امریکا در امور افغانستان و پاکستان با استقبال از نظریات زلمی خلیلزاد گفت پاکستان در پیشبرد پروسه صلح همکاری نموده و سایر کشورهای منطقه نیز میخواهند امریکا از منطقه خارج شود.

آقای اولسن از نظریات اخیر عمران خان، صدراعظم پاکستان انتقاد کرد و گفت "به نظرم نظریات اخیر عمران خان بی حرمتی بود و فکر میکنم پاکستان ممکن به وضعیت فعلی از دیدگاه و سابقه اش با افغانستان نگاه کند و با تاسف چنین نظر داشته اند."

هنری انشور، معاون بخش جنوب آسیا وزارت خارجه امریکا در خصوص مشی ایالات متحده بعد از خروج کامل نیروهای امریکایی با توافقات صلح که پیشبینی شده است، گفت ایالات متحده افغانستان را بدست کسی نمی سپارد در عوض سیاست این کشور در قبال افغانستان بشکل دیگری تغییر خواهد کرد که بیشتر روی کمک های انسانی متمرکز خواهد بود.

روح الله عثمانی از بانک توسعه آسیایی و همکار در دانشگاه جانس هاپکینز گفت بانک توسعه آسیایی به موفقیت مذاکرات صلح جاری در افغانستان خوشبین است و گفت این کار میتواند باعث رشد اقتصادی افغانستان و منطقه شده و زمینه را برای سرمایه گذاریهای خصوصی برای افغانستان را فراهم سازد.

XS
SM
MD
LG