لینک های دسترسی

Breaking News

درگیری میان قوای افغان و پاکستانی ۱۵کشته بر جا گذاشت


مرز سپین بولدک به دلیل این در گیری به روی رفت و آمد مسدود شده است
مرز سپین بولدک به دلیل این در گیری به روی رفت و آمد مسدود شده است

مقام‌ها در جنوب افغانستان می‌گویند، درگیریی که میان پولیس سرحدی افغان و اردوی پاکستان در امتداد خط دیورند در مرز سپین‌بولدک – چمن بامداد روز جمعه آغاز شد، پس از هشت ساعت پایان یافت است.

جنرال عبدالرازق، قوماندان امنیه کندهار و رئیس اوپراتیفی ولایات جنوبی به صدای امریکا گفت که در این درگیری‌ها، چهار تن از نیروهای سرحدی افغان جان باخته۳۷ تن زخم برداشتند که شامل ۱۴ پولیس سرحدی می شود. در میان کشته شدگان، دو غیر نظامی افغان نیز شامل است.

در همین حال، مقامات پاکستان گفته اند که نه غیر نظامی به شمول زنان و کودکان در این درگیری کشته و ۴۲ تن دیگر زخمی شدند.

پس از ختم این درگیری خونین، آقای رازق با مقامات نظامی پاکستان در منطقۀ سرحدی ملاقات کرد، اما بر اساس گزارش عزیزالله پوپل، خبرنگار صدای امریکا در کندهار، مذاکرات یک و نیم ساعته میان مقامات دو کشور بی نتیجه ماند، زیرا هر دو جناح افغانستان و پاکستان بر موضعگیری قبلی شان مبنی بر ادعای قلمرو روستا های لقمان و جهان‌گیر پا فشاری کردند.

واکنش وزارت های خارجۀ دو کشور

وزارت خارجۀ افغانستان پس از چاشت جمعه شارژدافیر سفارت پاکستان مقیم کابل، را احضار کرد و اعتراض شدید جانب افغانستان به وی بیان کرد.

رئیس شعبه اول سیاسی وزارت خارجه افغانستان طی یک اعلامیۀ خبری گفته که قوای پاکستان با استفاده از سلاح ثقیله تخطی آشکار کرده، آنرا حرکت تحریک آمیز خوانده و از پاکستان خواسته است تا به این تخطی ها پایان دهد.

در این اعلامیه همچنین آمده است که قریه های که در آن در گیری صورت گرفته است، در این "سوی خط فرضی دیورند" قرار داشته قوای امنیتی افغانستان محافظت آن را در برابر هرنوع تخطی وظیفه و مسؤولیت شان میدانند.

در همین حال، وزارت خارجۀ پاکستان نیز شارژدفیر سفارت افغانستان مقیم اسلام آباد را احضار کرده و از درگیری میان قوای افغانستان و پاکستان، اعتراض کرده است.

محل درگیری و ادعا های متفاوت

دگرجنرال عبدالرازق، فرمانده امنیه کندهار و رئیس اوپراتیفی ولایات جنوبی، به صدای امریکا گفت، درگیری در ساحۀ روستاهای لقمان و جهان‌گیر در امتداد خط دیورند در نقطۀ صفری به وقوع پیوسته است.

جنرال عبدالرازق، گفت که این دو روستا از مناطق دوردست است که اکثر باشندگان آن در صفوف پولیس سرحدی وظیفه دارند.

او افزود "پاکستان این بار نیز تلاش کرد که خاک افغانستان را تصرف کند، اما ما از چند هفته به این طرف به این مسأله متوجه بودیم و به جانب پاکستانی اطلاع داده بودیم که هرگونه اقدام در این راستا، هزینۀ سنگین برای آنان خواهد داشت؛ اما بامداد امروز زمانی که نظامیان پاکستانی، در تلاش داخل‌کردن تجهیزات نظامی شان به روستاها بودند، جلو شان گرفته شد".

اما دفتر ارتباطات عامۀ اردوی پاکستان طی یک خبرنامه گفته است، زمان که "مأمورین سرشماری" پاکستان برای سرشماری به روستای لقمان رسیدند، هدف گلوله‌باری مرزبانان افغان قرار گرفتند که در نتیجه یک مأمور سرشماری کشته، چهارده فرد ملکی و چهار منسوب امنیتی زخمی شدند.

در این خبرنامه دفتر ارتباطات عامۀ اردوی پاکستان که از اسلام‌آباد به صدای امریکا فرستاده شده، گفته شده است که جانب پاکستان در هژدهم ماه اپریل به جانب افغانستان ورود مأمورین دولتی را جهت سرشماری به آن روستا خبر داده بود.

اما اردوی پاکستان تأکید کرده است که نیروهای سرحدی افغان با وجود اطلاع قبلی، تیم سرشماری را هدف قرار داده اند.

درگیری دقیقاً در روستاهای دوردست واقع در دو کیلومتری امتداد خط دیورند به وقوع پیوسته است، ساحاتی کههم پاکستان و هم افغانستان آن را جز قلمرو خود می‌دانند.

روستاهای لقمان و جهان‌گیر در دو کیلومتری جنوب بازار ویش سپین‌بولدک در نقطۀ صفری خط دیورند، در کنار هم واقع شده است.

در هردوی این قریه حدود پانزده هزار مردم وابسته به قوم اچکزی زندگی می‌کنند.

شماری از مسافرینی که به دلیل جنگ در سپین‌بولدک گیر مانده اند، به صدای امریکا گفته اند که مرز مسدود شده و به دلیل درگیری مسلحانه میان مرزبانان افغان و پاکستانی، گذرگاه سپین‌بولدک – چمن به روی هرگونه رفت و آمد مسدود می‌باشد.

حاجی بهاءالدین، یکی از باشندگان قریه لقمان به صدای امریکا گفت، تمام باشندگان قریۀ آنان به مرکز ولسوالی بولدک منتقل شده و مردم منازل مسکونی شان خالی کرده اند.

XS
SM
MD
LG