لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز حفریات باستان شناسان افغان و خارجی در بامیان


شهر غلغله، یکی از هشت میراث ثبت شده در لیست میراث‌های جهانی معروض به خطر سازمان یونسکو نیز می‌باشد.
شهر غلغله، یکی از هشت میراث ثبت شده در لیست میراث‌های جهانی معروض به خطر سازمان یونسکو نیز می‌باشد.

یک تیم مشترک از متخصصان باستان‌شناسی فرانسه و افغانستان به تازگی، حفریات باستان‌شناسی را در ساحۀ شهر تاریخی غلغله در بامیان آغاز کرده اند.

مقام‌ها می‌گویند که این تیم باستان‌شناسان به دنبال کشف زوایای پنهان تاریخی شهر غلغله و تحقیقات بیشتر روی آثار موجود دراین ساحه اند.

داکترخولیو بندیس یوسرمینتو، رئیس عمومی هیأت باستان‌شناسی فرانسه می‌گوید که هدف از این حفریات، انجام کار علمی باستان‌شناسی است که به همکاری یونسکو و وزارت اطلاعات وفرهنگ افغانستان صورت می‌گیرد.

داکتر خولیو می‌افزاید" تا حالا پارچه‌های ظروف سفالی دورۀ ساسانی که پس از دورۀ کوشانی‌ها است پیدا کردیم و این پارچه‌های شکسته نشان می‌دهد که شهر غلغله یکی از مراکز تجاری وتبادلات بوده است وهمچنان مغاره‌های دورۀ بودایی نیز دیده می‌شود".

شهر غلغله، یکی از هشت میراث ثبت شده در لیست میراث‌های جهانی معروض به خطر سازمان یونسکو نیز می‌باشد.

مقام‌های افغان می‌گویند که برای نخستین بار درافغانستان، روی استخوان‌های موجود در زیرخاک و برخی آثار دیگر در این ساحۀ باستانی تحقیق می‌شود.

وزارت اطلاعات وفرهنگ افغانستان می‌گوید که پس از ختم برنامۀ حفریات باستان‌شناسی، کار بازسازی آبده‌های تاریخی ساحات زیر تحقیق را آغاز می‌کند.

عبدالخالد خورشید، عضو مسلکی ریاست باستان‌شناسی وزارت اطلاعات وفرهنگ می‌گوید:" هم اکنون در معدن مس عینک لوگر، جلال آباد، کندهار وبامیان حفاری‌های باستان‌شناسی جریان دارد که پس از ختم آن در صورت بهبود امنیت برنامۀ بازسازی این ساحات شروع می‌شود".

باستان‌شناسان می‌گویند که این میراث جهانی یکی از ساحات استراتیژیک باستانی در افغانستان بوده که قدامت آن به اواخر دوره ساسانیان (قرن ششم) تا دوره غوریان (قرن‌های دوازدهم تا سیزدهم) میلادی برمی گردد.

این ساحۀ باستانی که در گذشته به حیث بالا حصار و ارگ شاهان محسوب می‌شد درسال ١٢٢١ میلادی با هجوم لشکریان مغول تحت فرمان چنگیزخان، کاملأ تخریب گردیده و به شهرغلغله مسما شد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG