لینک های دسترسی

Breaking News

غنی و متیس: استراتیژی جدید امریکا فرصتی برای پاکستان است


مقام‌های افغان و امریکایی، ستراتیژی جدید دونالد ترمپ را فرصت جدید برای پاکستان خواندند
مقام‌های افغان و امریکایی، ستراتیژی جدید دونالد ترمپ را فرصت جدید برای پاکستان خواندند

وزیر دفاع ایالات متحده امریکا گفته است که استراتیژی حکومت رئیس جمهور دونالد ترمپ، فرصت جدیدی را به پاکستان فراهم کرده است تا آن کشور به صف مبارزه با دهشت افگنی بپیوندد.

جیم متیس، در یک کنفرانس مشترک خبری با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو، در کابل گفت که واشنگتن منتظر می‌مانند تا ببیند که پاکستان "چه گزینۀ را انتخاب خواهد کرد".

جنرال متیس، گفت "من صد فیصد با جناب رئیس جمهور موافقم که استراتیژی جنوب آسیا و این تعهد مجدد، یک فرصت است برای پاکستان، که وارد کمپاین مبارزه علیه تروریزم شود. استراتیژی جنوب آسیا کسی را دور نگه نداشته، بلکه فراگیر است".

وزیر دفاع ایالات متحده امریکا، تأکید کرد که افغانستان را ترک نخواهند کرد و اجازه نخواهند داد که این کشور دوباره به پناهگاه امن "تروریزم بین‌المللی" مبدل شود.

آقای متیس از پلان چهارسالۀ امنیتی حکومت افغانستان حمایت کرد و برای کمک به افغانستان اعلام آمادگی کرد. او گفت که ناتو، اعضای ائتلاف مبارزه با تروریزم و کشورهای آسیایی جنوبی به گونۀ متعهدانه و گروپی علیه دهشت افگنی، مبارزه خواهند کرد.

رئیس جمهوری افغانستان نیز موضع کشورش را در مبارزه با تروریزم "برحق" دانست و استراتیژی حکومت دونالد ترامپ را فرصتی برای پاکستان خواند. او گفت "توپ در میدان پاکستان است، از این فرصت، که یک فرصت طلایی است، استفاده مثبت ‌کند، علایم اولیه بد نیست؛ اما قبل از وقت است که قضاوت کنیم".

روند صلح افغانستان

رئیس جمهور غنی، افزود که افغانستان روند گفتگوهای صلح را در دو محور صلح با پاکستان (صلح دولت با دولت) و صلح بین‌الافغانی تعقیب خواهد کرد. او بار دیگر از مخالفان مسلح خواست که به روند صلح بپیوندند.

آقای غنی از کشورهای همسایه و منطقه به ویژه روسیه و هند خواست تا اجماع منطقوی را جهت مبارزه با تروریزم تجدید کنند و خطر تررویزم را جدی بگیرند.

همچنان، ینس ستولتبرگ، سرمنشی ناتو در این کنفرانس، تعهد کشورهای عضو ناتو را در برای نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تجدید کرد و گفت، آنان می‌دانند که حضورشان در افغانستان میلیاردها دالر هزینۀ مالی داشته و جان هزاران انسان گرفته شده است؛ اما عدم حضور شان در افغانستان هزینۀ بیشتر از این خواهد داشت.

آقای ستولتبرگ افزود"اگر قوای ناتو خیلی زود افغانستان را ترک کند، پس خطر این وجود دارد که افغانستان ممکن پس به وضعیت هرج ومرج برگردد و شاید بازهم پناهگاه امن برای تروریزم بین‌المللی شود".

آقای ستولتبرگ، تأکید کرد که ناتو به همکاری در ساحات مختلف با نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، حمایت از قوای خاص و ایجاد و تقویت قوایی هوایی افغانستان متعهد است.

سرمنشی ناتو گفت، که حداقل تا سال ۲۰۲۰ به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان سالانه یک میلیارد دالر خواهند پرداخت.

بستن دفتر طالبان در قطر

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، گفت گزارش‌های منتشر شده مبنی بر بسته شدن دفتر طالبان در قطر آوازۀ بیش نیست.

پیش از این گزارش‌های در رسانه‌ها منتشر شده بود که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا و محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در دیدار در ایالات متحده، روی بسته شدن دفتر طالبان در قطر نیز صحبت کردند.

رئیس جمهور غنی، در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران، گزارش‌ها در این مورد را آوازه خواند و گفت که بسته کردن دفتر سیاسی طالبان در قطر از صلاحیت‌های حکومت افغانستان است و همکاران بین‌المللی افغانستان در کنار این کشور خواهند بود.

XS
SM
MD
LG