لینک های دسترسی

Breaking News

شرکت برق: دوستم و خلیلی پول صرفیۀ برق را بپردازند


شرکت برق افغانستان گفته است که اگر مقروضین این شرکت پول شان را نپردازند، ممنوع الخروج اعلام معرفی خواهند شد
شرکت برق افغانستان گفته است که اگر مقروضین این شرکت پول شان را نپردازند، ممنوع الخروج اعلام معرفی خواهند شد

مسوولان شرکت برق افغانستان گفته اند که هزاران تن از مشترکین این شرکت، به شمول ده‌ها مقام برحال و پیشین حکومت، حدود ۱۰ میلیارد افغانی پول صرفیۀ برق شان را نپرداخته اند.

بر اساس حکم ریاست جمهوری افغانستان، قرار است تا دو هفتۀ آینده هیأتی متشکل از ریاست امنیت، وزارت داخله، وزارت حج و اوقاف و شرکت برق، به خانۀ شماری از مقام‌های برحال و پیشین حکومت افغانستان که پول صرفیۀ برق شان را نپرداخته اند، بروند و آنان را وادار به پرداخت قروض شان کنند.

وحیدالله توحیدی، سخنگوی شرکت برق افغانستان، به صدای امریکا گفت که آن شرکت برای کسانی که توان پرداخت یکبارگی قروض شان را ندارند، فرصت می دهد تا محصول صرفیۀ برق شان را به اقساط بپردازند.

آقای توحیدی هشدار داد که اگر با این تدابیر نیز مقروضین حاضر به پرداخت صرفیۀ برق شان نشدند، هیات یاد شده از طریق ادارات مربوط شان، مقروضین شرکت برق را به میدان های هوایی و سرحدات افغانستان ممنوع الخروج معرفی خواهد کرد.

شرکت برق افغانستان سال گذشته فهرست ۷۳ تن از مقروضین خود را نشر کرد که در آن نام شماری از زورمندان، اعضای ولسی جرگه و چهره های برحال و پیشین حکومت به شمول عبدالرشید دوستم، محمد کریم خلیلی و عبد رب الرسول سیاف شامل بود.

سخنگوی شرکت برق افغانستان گفت که پس از نشر این فهرست، تنها آقای سیاف تا یک میلیون افغان محصول صرفیۀ برق خود را پرداخت.

اما مسوولان دفتر محمد کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان، می‌گویند که آقای خلیلی بخش زیاد باقیداری خود را به شرکت برق پرداخته است.

برهانی، یکی از اعضای دفتر رئیس شورای عالی صلح، گفت که آقای خلیلی از جمله "یک میلیون و دو صد و چند هزار افغانی" باقیداری محصول صرفیه برق از شرکت برشنا، مبلغ ۹۰۰ هزار افغان را پرداخته و به گفتۀ وی مقدار اندکی باقی مانده است که آن را نیز خواهد پرداخت.

آقای برهانی به صدای امریکا گفت که تصفیۀ حساب بخشی از باقیداری های قبلی آقای خلیلی از شرکت برق، مسوولیت ادارۀ امور است.

دفتر عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، تا کنون در مورد قرضداری آقای دوستم از شرکت برق ابراز نظری نکرده است.

شرکت برق افغانستان گفته است که در صورت جمع آوری محصول نپرداخته شدۀ برق از مشترکین این شرکت، می تواند شمار بیشتر مردم افغانستان را از روشنایی برق بهره مند سازد.

XS
SM
MD
LG