لینک های دسترسی

Breaking News

زن تجارت‌پیشهٔ افغان جایزه 'زنان کارآفرین' را وقف تحصیل دو دختر کرد


گل‌ جان سمر، زن تجارت پیشهٔ افغان از ولایت دایکندی که اخیراً برنده جایزه زنان کارآفرین از سوی یک نهاد امریکایی شده است، مبلغ ۵۴ هزار دالر امریکایی جایزهٔ نقدی را به دو دختر افغان داد تا آن دو بتوانند در ایالات متحده تحصیل کنند.

خانم سمر هم اکنون در ولایت دایکندی در بخش تجارت‌های کوچک میوه خشک فعالیت دارد، اخیراً برندۀ جایزۀ زنان کار آفرین از سوی انستیتیوت رشد اقتصاد زنان در ایالات متحده شناخته شده و مجلۀ زنان کارآفرین این جایزه را به وی داده است.

خانم سمر گفت:"من سال ۲۰۱۹ خود را برای این جایزه کاندید کردم...در ماه مارچ ۲۰۲۰ در دور نهایی راه یافتم و ارزش مادی این جایزه را که حدود ۵۴ هزار دالر بود به دو دختر خانم اهدا کردم که باید از افغانستان به امریکا بروند و ادامه تحصیل بدهند".

خانم سمر ابراز امیدواری کرد که این دو دختر افغان؛ با تحصیل در یکی از پوهنتون‌های ایالات متحدۀ امریکا، با دست پر به افغانستان برگردند و به کشور شان خدمت کنند.

گل‌جان سمر، می‌گوید که این جایزه همه ساله به زنانی تعلق می‌گیرد که در کشورهای در حال منازعه توانسته باشند برای زنان کار آفرینی کنند.

خانم سمر در حال حاضر رییس موسسۀ "شهدا" در دایکندی است و در زمینه‌ٔ خدمات اجتماعی در این ولایت فعالیت دارد. اما این خانم در کنار وظیفۀ رسمی‌اش از زنانی حمایت می‌کند که از طریق تشبثات کوچک نان آوران خانواده‌های شان اند.

بانو سمر با ابراز خرسندی از دریافت این جایزه گفت:" بدون شک این جایزه تأثیر مستقیم روی انگیزه و پلان‌های بعدی من که در قبال زنان انجام بدهم، دارد."

انجنیر غلام‌حسین متین، رییس موسسۀ شهدا در بامیان و یکی از همکاران خانم سمر می‌گوید که خانم سمر در کنار داشتن مسوولیت رسمی، برای چندین مکتب در دایکندی از طریق نهادهای خیریۀ تجهیزات نیز فراهم کرده است.

انجنیر متین با اشاره یه فعالیت‌های خانم سمر می‌گوید: "امسال در ساحات بسیار دوردست که رفتن در آنجا غیرممکن است به مکاتب میز و چوکی فراهم کرد و همچنان چهار کلنیک را امسال توسط موسسۀ شهدا در ساحات دور دست احداث کرده است."

گل‌جان سمر می‌گوید که در صورت حمایت‌های بیشتر نهادهای خیریۀ خارجی، حاضر است که فعالیت‌های تجاری کوچک را در سایر ولایات کمتر توسعه‌یافته و ناامن برای زنان گسترش دهد.

به گفتۀ خانم سمر او اکنون بیش از ۶۰ زن را در ولایت دایکندی، در بخش تشبثات کوچک چون پروسس و تجارت میوه خشک حمایت می‌کند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG