لینک های دسترسی

Breaking News

زن ۱۰۶ سالۀ افغان با خطر اخراج از سویدن روبرو است


بی بی حال ازبکی ۱۰۶ ساله ممکن سالمند ترین پناهجو در جهان باشد
بی بی حال ازبکی ۱۰۶ ساله ممکن سالمند ترین پناهجو در جهان باشد

بی بی حال ازبکی، زن ۱۰۶ سالۀ افغان، که گمان می‌رود کهن سال ترین مهاجر در جهان باشد، قرار است از سویدن اخراج شود.

این پناهجوی افغان که در سال ۲۰۱۵ در یک کمپ پناهجویان در کروشیا شناسایی شده بود، از ولایت کندز بوده و یکجا با پسر و سایر اعضای خانواده اش پس از سپری کردن سفر پرمشقت که دو سال را در بر گرفت، در یک گوشۀ سویدن پناه گزین شد.

بی بی ازبکی زمانی که در کروشیا بود به خبرنگاران گفته بود که ۱۷ عضو خانواده اش، برای رسیدن به اروپا، ۲۰ روز در راه بودند، و در این سفر فرزندانش او را به دوش خود حمل می‌کردند.

حکومت سویدن درخواست پناهندگی او و دیگر اعضای خانواده‌اش را در ماه جنوری رد کرد. با آنکه خانوادۀ این مهاجر افغان، در برابر تصمیم کشور سویدن مرافعه طلب شده اند، اما خبر ناخوش، با عث سکتۀ مغزی این زن افغان شده و اکنون یک بخش از وجودش فلج شده است.

بی بی ازبکی اکنون در بستر بیماری به سر می‌برد
بی بی ازبکی اکنون در بستر بیماری به سر می‌برد

با آنکه خانوادۀ بی بی ازبکی برگشت به افغانستان را ناممکن می‌پندارند، حکومت سویدن در پاسخ به درخواست آنان استدلال کرده است که افغانستان کاملاً ناامن نیست و آنان می‌توانند به کشورشان باز گردند.

سانا ویستین، رئیس مجمع نهاد های حمایت از مهاجرین در سویدن، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت ""دلیلی را که ادارۀ امور مهاجرین ارایه می‌کند این است که افغانستان به گونۀ کامل نا امن نیست و جاهایی وجود دارد که شما می‌توانید به آنجا برگردید. و این مشکل است، چون نقاط که مشخص شده، شهرهای بزرگ چون کابل، مزار و هرات است و این نقاط نیز در حال حاضر کاملاً امن نیست".

مهاجرین افغان در مقایسه با مهاجرین سوری، در شماری از کشور های اروپایی به شمول سویدن با خطر بیشتر رد مرز شدن مواجه اند.

کشورهای اروپایی به شمول آلمان، اکنون استدلال می‌کنند که افغانستان، به گونۀ کلی نا امن نبوده و شهروندان افغان می‌توانند در بخش‌های امن کشورشان به زندگی عادی ادامه دهند.

XS
SM
MD
LG