لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش یک زوج افغان برای ترویج کتابخوانی در میان کودکان


زوج جوانی برای تغییر ناهنجاری های اجتماعی و کاستی تربیتی که خود در جامعه شاهد آن بودند، با هم کار مشترکی را آغاز نمودند و شرکتی را به نام گوهر بنیاد کردند.

این شرکت برای کودکان داستان ها را به صورت کتاب های چاپی آماده می سازد تا فرهنگ کتابخوانی و آموزش را بین کودکان ترویج دهد.

نذیره حمید و شبیر احمد حمید با ایجاد شرکت گوهر برای کودکان بین سنین چهارتا دوازده ساله کتاب های داستان تهیه می کنند و سعی دارند تا با تصویر سازی، کتاب خواندن را برای کودکان دلچسب بسازند.

نذیره می گوید:" در افغانستان برای اطفال به طور جدی کار نشده است و ما خواستیم برای کودکان کتاب قصه چاپ کنیم و اطفال را آموزش دهیم. یک سال پیش با امکانات خیلی کم، دست به ایجاد این کار زدیم و حتی دفتری برای کار نداشتیم. اما حال به ولایات دیگر هم کتاب می فرستیم و این نشان می دهد که کودکان به کتابخوانی علاقه دارند و باعث می شود ما باعلاقه بیشتری کار کنیم."

شرکت گوهر با انتخاب داستان و قصه ها مطابق به ردۀ سنی به تصویر سازی داستان ها می پردازد و کتاب داستان ها به زبانهای فارسی، پشتو و انگلیسی در اختیار کودکان قرار می گیرد. در انتهای کتاب داستان ها به کودکان فرصت رنگ آمیزی هم داده شده است تا کودکان بتوانند با داستان ها ورنگ ها ارتباط برقرار کنند.

كتاب و كتاب خوانى ممكن موثرترين راه براى آموزش دهى كودكان در سن كم باشد و ذهن شان را براى اينكه آموزش و پرورش خوب بيبيند آماده كند.

شبير می گوید که دارای سه لسانس در بخش انجينيرى، و هنر است و خانم اش هم داکتر طب است. او می گوید" چون ما روزانه با مردم زياد سر و كار داشتيم، ميديدم كه از لحاظ فرهنگى، اخلاقى و رويه با يكديگر در جامعه چقدر مشكل وجود دارد و اين شاخچه هايى كجى بود كه راست كرده نميتوانستيم. بالاخره تصميم گرفتيم تا براى كودكان كار كنيم. این سوژه ها را در کتاب گنجانیدم تا نكات مهم را كه نشان دهنده يك جامعه سالم ميباشد، در ذهن کودکان نهادينه كنیم."

طيب نام كودك اين زوج است و به گفته آنان از كودك خود اين تغيیر را آغاز كرده اند و هر روز براى طيب كتاب ميخوانند و به او آموزش ميدهند.

این زوج جوان می گویند، تهیه همچو کتاب ها کار ساده نیست، بلکه به ریاضیت و پشتکار نیاز دارد، اما تاکید می کنند منحیث شهروندان افغانستان، می خواهند با این کار، نقش مثبتی را برای کودکان کشورش شان بازی کنند.

XS
SM
MD
LG