لینک های دسترسی

Breaking News

دولت وزیری: اگر سلاح توزیع شود، اقدام فوری می کنیم


آرشیف
آرشیف

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز جمعه گفت که هرگاه سلاح به افراد غیر مسوول در آن کشور توزیع گردد، آن وزارت به صورت فوری دست به کار خواهد شد.

اظهارات دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، یک روز پس از آن بیان شد که گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی ادعا کرد که در شمال افغانستان سلاح توزیع می شود.

آقای حکمیتار روز پنجشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که گویا یک کشور خارجی در شمال افغانستان سلاح توزیع می کند و به گفتۀ وی حکومت افغانستان نیز در این مورد اطلاع دقیق دارد. اما رهبر حزب اسلامی به رهبری آقای حکمتیار به صورت مشخص واضح نکرد که کدام کشور در شمال افغانستان سلاح توزیع می کند و توسط کدام گروه سلاح توزیع می گردد.

در جنگ های دهۀ ۱۹۹۰ میلادی، رقیب اصلی حزب اسلامی، حزب جمعیت اسلامی بود که رهبری آن را برهان الدین ربانی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، بر عهده داشت. این حزب حال توسط پسر ارشد آقای ربانی، صلاح الدین ربانی، وزیر خارجۀ کنونی افغانستان، رهبری می شود.

در واکنش به ادعای آقای حکمتیار، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در یک مصاحبه با صدای امریکا گفت "من در مورد اظهارات آقای حکمتیار هیچ نوع تبصره ندارم. اما یک مساله را با صراحت می گویم که اگر توسط کدام شخص و یا افراد غیر مسول درکدام ولایت اسلحه توزیع شود، و وزارت دفاع ملی اسناد و مدارک موثق دردست داشته باشد، به صورت فوری وارد عمل می شود ، زیرا ما به هیچ کس اجازه نمی دهیم که اسلحه را توزیع بکند و به هیچ کس هم ، اجازه نمی دهیم که اسلحه بدست بیاورد."

اما ، آقای حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، که در نتیجه مذاکرات طولانی و اخیراً به روند صلح پیوست، روز پنجشنبه در کابل گفت "تا جای که من اطلاع دارم و معلومات دقیق، فقط همین مقدار اکتفا می کنم که در اونجا توزیع سلاح و مهمات صورت می گیرد و گمان می کنم که هریک ما می دانیم که این اسلحه ازکجا می آید و ازکدام آدرس می آید و به کدام آدرس انتقال می یابد و از خارج سلاح می آید و در شمال توزیع می شود و دولت هم اطلاعات دقیق دارد ..."

در گذشته نیز ادعای صورت گرفته است که گویا هلیکوپترها در مناطق تحت کنترول مخالفین نشست می کنتد و برای مخالفین حکومت سلاح توزیع می کند.

آقای وزیری تاکید کرد که مثل ادعای نشست هلیکوپتر ها و توزیع سلاح و مهمات در شرق افغانستان، ادعای سلاح در شمال افغانستان نیز ادعای مشابه است که هیچ کسی اسناد موثق در مورد فراهم نکرده است.

برداشت تحلیلگران

اما تحلیگران سیاسی مقیم کابل به این ادعای آقای حکمتیار مبنی بر توزیع سلاح در شمال افغانستان، از یک زاویه دیگر می نگرند که گویا حکمتیار، از زبان حکومت به این موضوع تماس می گیرد ، زیرا حکومت یک رشته ناگزیری ها را دارد .

داکتر عبدالطیف نظری، استاد پوهنتون در مورد گفت " من فکر می کنیم که حرف حکومت افغانستان به گونه یی از زبان حکمتیار، مطرح می شود. با توجه به نزاکت ها که حکومت افغانستان با کشورهای منطقه از جمله روسیه دارد نمی خواهد مناسبات افغانستان و روسیه و کشورهای همسو با سیاست روسیه است برهم بخورد . بنابرین این حرف حکمتیار، بیشتر به عنوان یک جریان سیاسی مستقل مطرح می کند."

دسته یی دیگر از تحلیلگران به این باور اند که آقای حکمتیار با مطرح کردن مسایل کلان مملکتی می خواهد در واقع نقش خود را در تحولات افغانستان برجسته بسازد و این پیام را هم به مردم و همبه رقبای خود، برساند که حزب اسلامی ازین به بعد به عنوان یک جریان سیاسی تاثیرگذار تمام تحرکات داخلی و خارجی را زیر نظر دارد.

ادعای آقای حکمتیار در مورد توزیع سلاح در شمال افغانستان، در حالی مطرح شده است که هفتۀ گذشته، رهبران احزاب جمعیت، جنبش و وحدت در ترکیه ائتلاف را تحت عنوان شوراى عالى ائتلاف براى نجات افغانستان" تشکیل داده اند که هدف آن ظاهراً آوردن اصلاحات در حکومت افغانستان است.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG