لینک های دسترسی

Breaking News

کارگاه تولید لباس های مجلسی زنانه در هرات با نشان 'دوشیزه'


دو دختر جوان در ولایت هرات با تولید لباس های مجلسی زنانه در یک کارگاه کوچک خیاطی، در تلاش ایجاد یک نمونه (برند) خاص از لباس های زنانه در افغانستان استند.

این دختران جوان می گویند آنها تصمیم دارند تا با استفاده از سیستم های آموزشی آنلاین از کشورهای فرانسه و ایتالیا طرح های جدید از لباس های شیک زنانه را تولید و به بازار عرضه کنند.

دوشیزه یا (MISS) عنوان نمونه جدیدی از لباس های مجلسی و شیک زنانه است که توسط دو دختر در ولایت هرات در یک کارگاه کوچک خیاطی تولید و به بازار عرضه می شود.

مرسل عالمی و شمیم فضلی می گویند بعد از فراغت از پوهنتون بدلیل علاقه زیاد به فیشن و دیزاین وارد این کارزار شده و حالا به ایجاد یک نمونه خاص زنانه به هدف احیای مجدد لباس های افغانی با طراحی های اروپایی تصمیم گرفته اند.

آنها با ایجاد یک کارگاه کوچک خیاطی در ولایت هرات ، زمینه کار برای ده بانوی جوان را نیز فراهم کرده اند که همه روزه در حال تولید لباس های شیک زنانه استند.

«مرسل عالمی می گوید "خواستیم تا یک نوآوری داشته باشیم و به همین خاطر بِرَند MISS که معنی دوشیزه را می دهد را ایجاد کردیم و پروسه کار ما خدمت برای خانم ها توسط خانم ها است و طرح های ما همه از کشورهای ایتالیا و فرانسه از روی سایت هایی است که بصورت آنلاین آموزش می دهند و تمرکز کار ما روی لباس های محفلی و شیک است.

گارگاه لباس های مجلسی زنانه ساخت افغانستان با نشان 'دوشیزه' در هرات تولید می کند
گارگاه لباس های مجلسی زنانه ساخت افغانستان با نشان 'دوشیزه' در هرات تولید می کند

​شمیم فضلی می گوید "درمجموع بِرَندهایی که در افغانستان است آنها بیشتر کارهای سنتی است و ما میخواهیم کارهای سنتی را با مِتُدهای اروپایی تلفیق کرده و لباس های شیک تری را به جامعه تقدیم کنیم و به همین خاطر بِرَند دوشیزه را ساختیم که تمام لباس های تولیدی ما مخصوص بانوان است."

ملالی بهادری، مسوول کارگاه خیاطی بِرَند «دوشیزه» در ولایت هرات، می گوید آنها با استفاده از سبک جدید توانسته اند کارهای متفاوت و جدیدی را تولید و در اختیار خانم ها قرار دهند که پیش از این در بازارهای افغانستان قابل دسترس نبود.

خانم بهادری گفت "من بیست سال می شود که کار خیاطی را میکنم و در کنار آن پوهنتون را هم به پایان رسانده ام و چون علاقه ای خاص به کار خیاطی و دیزاین دارم بعد از اینکه از این دفتر پیشنهاد گرفتم ، اینجا آمدم و با ایده های جدید و کارهای جدید آشنا شدم و حالا طرح و دیزاین ما خیلی متفاوت با تمام خیاطان زن در هرات است و هر خانمی که میاید و کارهای ما را می بیند پسند می کند و این سوال را می پرسد که آیا این کارها در هرات تهیه شده است یا نه؟ "

فعالان اجتماعی نیز این حرکت ها را گامی موثر در راستای ایجاد فرصت های تازه اقتصادی برای زنان افغان و رشد وضعیت اقتصادی آنها عنوان میکنند.

عارفه صبوری، یکی از فعالان اجتماعی، نسبت به آینده و کار های موثر تر این کارگاه خیاطی ابراز امیدواری میکند.

خانم صبوری گفت "مطمئناً در دراز مدت میتواند خیلی موثر بوده و برندهای افغانی را تولید کند، شما متوجه استید که بیشتر مردم افغانستان از برندها و لباس های خارجی استفاده می کنند، شاید در کوتاه مدت شاید این حرکت ها جوابگو نباشد اما در بلند مدت میتواند مردم را تشویق کند که از صنایع دستی خود و تولیدات کشور استفاده کنند و این باعث میشود که هم عایدات کشور افزایش نماید و هم پولی که مردم دارند در بازار به چرخش افتاده و در افغانستان به مصرف رسد."

این دختران جوان، با برگزاری یک نمایشگاه دو روزه لباس در ولایت هرات در تلاش معرفی هر چه بیشتر بِرَند لباس زنانه «دوشیزه» در بین زنان افغان استند، زنان افغان که به دلیل عرف و سنت حاکم در جامعه هنوز هم در اغلب ولایات افغانستان در خانه مصروف کار اند نه فراتر از منازل شان.

XS
SM
MD
LG