لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی نمی تواند انتخابات قبل از وقت را برگزار کند – گلرحمان


تا انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هنوز بیشتر از دو سال باقیمانده اما بحث ها روی قانون انتخابات، ترکیب کمیسیون مستقل انتخابات و تاریخ برگزاری آن روزتاروز گرمتر می شود.

این بحث ها بعد از آن شکل گرفت که رئیس جمهور کرزی از احتمال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، یکسال قبل از زمان آن، حرف زد.

اما گلرحمان قاضی، رئیس کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، می گوید رئیس جمهور صلاحیت برگزاری انتخابات قبل از وقت را ندارد.

”رقابت های انتخاباتی بلی که بر اساس قانون اختصاصی انتخابات پیش بینی شود اما برگزاری انتخابات به هیچوجه. “

این در حالیست که داکتر عبدالله، رهبر ایتلاف تغییر و امید، و شمار دیگر از مخالفین سیاسی حکومت افغانستان گفته اند که قبل از راه اندازی انتخابات قبل از وقت، رئیس جمهور کرزی باید از سمت اش استعفاء دهد.

به گفته آقای عبدالله ”فقط یک راه برای جلو آوردن موعود انتخابات وجود دارد، بر اساس قانون اساسی، و آن وقتی است که رئیس جمهور استعفاء بدهد. “

ماده ۶۷ قانون اساسی افغانستان صراحت دارد که در صورت استعفاء، عزل، وفات یا مریضی ناعلاجی که مانع اجراات رئیس جمهور گردد، معاول اول رئیس جمهور رهبری را به عهده می گیرد. اما گلرحمان قاضی می گوید که در هر صورت باید از به وجود آمدن خلاء قدرت جلوگیری شود.

"در ماده ۶۷ قانون اساسی کوشش گردیده که رئیس جمهور به ساده گی از وظیفه اش کنار نرود و خلایی قانونی ایجاد نشود. استعفاء رئیس جمهور باید با شورای ملی ارایه شده و مورد تایید قرار گیرد و در صورت مریضی صعب العلاج، ستره محکمه باید هیئت طبی تعیین کند تا این نوع مریضی تایید شود."

قانونا انتخابات ریاست جمهوری باید در سال ۲۰۱۴ انجام شود اما از آنجاییکه در همین سال نیروهای جنگی ناتو از افغانستان خارج شده و مسوولیت امنیتی را به نیروهای افغان خواهند سپرد، انجام همزمان هر دو کار، چالش برانگیز دانسته می شود.

پایان ماموریت جنگی ناتو در قانون اساسی افغانستان پیش بینی نشده است، اما مقاماتی که بر موافقتنامه زمان خروج نیروهای خارجی توافق کردند شاید از احکام قانون اساسی، به ویژه در باره انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴، آگاه نبودند. اگر قانون اساسی افغانستان را نمیتوان به سادگی تغییر داد، آیا در زمان تعیین شده برای خروج نیروهای خارجی می توان تغییر وارد کرد؟

پاسخ رئیس جمهور کرزی به این پرسش مثبت بوده اما این تصمیم باید در همین ماه در اجلاس سران ناتو در شهر شیکاگو تایید شود.

XS
SM
MD
LG